Bygger båtbling:  Henrik Sollie i Goldfish forteller om bedre tider for båtbyggeren. Foto: Jørgen Hyvang/Finansavisen.
Bygger båtbling: Henrik Sollie i Goldfish forteller om bedre tider for båtbyggeren. Foto: Jørgen Hyvang/Finansavisen.Vis mer

Norsk båtbygger lager 50 fot med russerbling

Båtbyggerne hos norske Goldfish har måttet si nei til mange av ønskene den rike russeren hadde til utrustning av sin nye 15 millioners skjærgårdsjeep.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Kunden vil gjerne skille seg ut så mye som mulig, mens båtbyggerne må tenke på funksjon og egen merkevare. Goldfish som merkevare fikk seg en trøkk etter flere alvorlige ulykker i Oslofjorden, og fortsatt er det vanskelig å få solgt store riber til norske kunder.

- Det hadde større effekt enn vi hadde trodd, og det var ingen som ville vise seg i en sånn båt etter de ulykkene. Ingen ville sette barna sine i en stor rask rib, forteller Henrik Sollie til Finansavisen.

Han er medeier med 5 prosent i selskapet som broren Pål eier 95 prosent av. Det er Pål som designer alle modellene.

Det er tre år siden den fatale båtsommeren, men Goldfish overlever på at de eksporterer de fleste båtene sine. Det kostbare karbonfartøyet som ligger klar til montering skal til en russer med tilhold på Ibiza, og der er det ingen som har fått med seg den norske debatten om hastigheter og redningsvester om bord i båt, skriver Finansavisen.

Båten er bygget i fullkarbon og motorisert på det groveste, med to 9,1 liters Mercruisere som yter 1.100 hk hver, og et forbruk på 800 liter i timen på full fart.

Prisen er i det øvre sjiktet med sine 14,5 millioner kroner. Nøyer man seg med en hastighet på 50-60 knop og standard dieselmotorer, kan man få den levert til rundt 5-6 millioner kroner.

- Jeg regner med at vi vil omsette for rundt 65 millioner kroner i år, og da er salget til sivile på høyde med det beste året som var 2007, forteller Sollie til Finansavisen.

Flere nyheter Ny flytevest-runde i Stortinget
- Anne Grete er veldig «competitive»
Kongen seiler billigbåt