Norsk bileventyr

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Alle tidligere norske bileventyr har hatt en sørgelig slutt. Når verdens nest største bilprodusent går tungt inn for å sette den norske el-bilen Think i produksjon, er det derfor som om selve prinsen er kommet for å vekke prinsessen. Vi tror Aurskog har noe større i vente enn det de vanlige industri-initiativtakerne i bygder og tettsteder etterlater seg. Deres bidrag er stort sett å melke de offentlige tilskuddsordningene før konkurs og flytting tilbake til byen.
  • Pivco-bilen Think er et resultat av norske entreprenørers iherdighet. De engasjerte våre dyktigste designere, brukte den mest moderne teknologien og fant snedige løsninger på karosseritilvirkingen som gjør det mulig å lage bilen desentralisert, rasjonelt og i store serier. Og vips: De hadde mellom hendene et produkt som vakte interesse langt ut over vårt lands grenser. At det ikke vakte like stor interesse blant norske investorer, er en annen sak.
  • Vi skjønner godt at næringsministeren og andre av Venstres ledere gjerne ville sole seg i glansen av den store begivenheten denne uka da Ford annonserte sin beslutning om å begynne å produsere bilen. Gunnar Knudsen hadde nok ergret seg over å måtte slippe til utenlandske kapitalister, men kapital snakker ikke noe spesielt språk. Den er bare nødvendig for å få ting i gang. Og Venstre har jo gjort en dyd av sin miljøsatsing, som Think unektelig er et bidrag til.
  • Det ligger mange steiner i veibanen for den lille bilen, la det være klart oppe i den eufori som nå hersker både i Aurskog og ellers i landet. Bilen er en nisjebil, og det er stor usikkerhet om hvor stort markedet er. Den er en bybil, og passer bedre for Los Angeles enn for Alta. Men norske myndigheter har lagt mye godt til rette for el-biler, både når det gjelder avgifter og framkommelighet. Nå er det opp til andre lands myndigheter å gjøre noe liknende. Men bilen er den eneste så langt som er typegodkjent i EU. Den forrige bilen som skulle produseres i Norge fikk navnet Troll. Det sprakk. Kanskje Think er bedre i stand til å slå seg fram. Men få markeder er så tøffe som de internasjonale bilmarkedene.