TILTALT: Roger Jensen driver Roger Jensen Trading & co, og ble anklaget av FN for å bryte våpenembargoen mot Eritrea da han solgte norske og danske militærkjøretøy til landet. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
TILTALT: Roger Jensen driver Roger Jensen Trading & co, og ble anklaget av FN for å bryte våpenembargoen mot Eritrea da han solgte norske og danske militærkjøretøy til landet. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Eritrea-lastebilene:

Norsk-eritreisk «agent» skal vitne mot bøtelagt maskinhandler fra Kongsberg

PST har fått tak i partneren som formidlet militære lastebiler til Eritrea. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
MALT GULE: Våpeninspektørene fra FN fulgte lasten med militære lastebiler hele veien til Eritrea. Her er de fotografert i Jebel Ali port i Dubai i 2012.
Ivecoene er kjøpt fra det danske forsvaret, Scania-lastebilene er kjøpt fra Forsvaret i Norge. Bilene ble malt gule for å gi dem en mindre militær karakter. Foto: FN
MALT GULE: Våpeninspektørene fra FN fulgte lasten med militære lastebiler hele veien til Eritrea. Her er de fotografert i Jebel Ali port i Dubai i 2012. Ivecoene er kjøpt fra det danske forsvaret, Scania-lastebilene er kjøpt fra Forsvaret i Norge. Bilene ble malt gule for å gi dem en mindre militær karakter. Foto: FN Vis mer

(Dagbladet): Tirsdag neste uke starter rettssaken mot maskinhandler Roger Jensen i Kongsberg som har formidlet tidligere militære lastebiler fra Forsvaret til militærdiktaturet i Eritrea.

Jensen og hans norsk-eritreiske samarbeidspartner Tekeste Tesfamicael ble i 2014 avslørt av FNs sanksjonskomité for Somalia og Eritrea for å drive utstrakt eksport av militært utstyr fra Norge til Eritrea.

Overraskende vending

I februar ble de to ilagt forelegg på 500.000 kroner hver. I tillegg er begge ilagt inndragning av én million kroner hver. Alternativt må de i fengsel i 120 dager.

Verken Jensen eller Tesfamicael godtok straffen den gangen, som er grunnen til at saken nå har endt i retten.

Nå viser det seg imidlertid at Tesfamichael har snudd og godtatt forelegg og inndragning som straff. Dette har Politiets sikkerhetstjeneste formidlet til både statsadvokaten og Roger Jensens advokat Morten Wexels.

- Dette kom overraskende på oss, vedgår Wexels, som ikke ønsker å spekulere i hvorfor Tesfamichael har snudd, og hva det vil bety for rettssaken mot hans klient.

Eritreisk «agent»?

Da FN avslørte handelen, satt sanksjonskomiteen på et lydopptak der norsk-eritreeren oppga at han var agent for myndighetene i Eritrea og at han allerede da hadde sendt en rekke lastebiler til sine oppdragsgivere.

Ifølge våpeninspektørene til FN var mottakeren oberst Wedlu Gheresus i den eritreiske hæren. Han går under kallenavnet «Barya» og er i følge en tidligere FN-rapport nært assosiert med president Isaias Afwerki, og en av regimets mektigste. Han skal også ha forbindelser til to kommandanter i den islamistiske terrorbevegelsen Al-Shabaab, som har gjort Somalia til et krigsinferno.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statsadvokat Marit Bakkevig forteller at Tesfamicael nå er innkalt som vitne i saken. Ettersom han nå har vedtatt millionstraffen og således ikke motsetter seg skyld, knyttes det stor spenning til hva han vil si om den omfattende handelen.

Nekter straffskyld

Det var i mai 2012 Roger Jensen spurte Utenriksdepartementet (UD) om lov til å selge lastebiler til Eritrea. Svaret var et blankt «nei». Men FNs observatører fulgte med, og dokumenterte hvordan Jensen likevel sendte 17 lastebiler fra Drammen til Emiratene. Der ble kjøretøyene lastet om og sendt til et forsvarsanlegg i Eritrea. Disse 17 lastebilene hadde Jensen kjøpt fra det danske forsvaret. Men nå har saken vokst.

PST og statsadvokat Bakkevig mener det er utført flere enn de 17 som startet saken. Det er ved to anledninger utført og importert til Eritrea. Totalt kan det dreie seg om noe i overkant av 50 kjøretøy. Det er lastebiler fra både det danske og det norske forsvaret, får Dagbladet oppgitt.

STORHANDLER: Roger Jensen har i årevis vært en av de største oppkjøperne av overskuddsutstyr fra Forsvaret. Her fra selskapets tomt i Kongsberg. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
STORHANDLER: Roger Jensen har i årevis vært en av de største oppkjøperne av overskuddsutstyr fra Forsvaret. Her fra selskapets tomt i Kongsberg. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

- Roger Jensen anerkjenner ikke straffskyld. Det sentrale for oss er hvorvidt disse lastebilene går inn under eksportkontrollforskriften eller ikke, sier Wexels til Dagbladet.

Storhandler

Maskinhandleren fra Kongsberg har i årevis vært en av landets største oppkjøper av overskuddsutstyr fra Forsvaret. Store mengder av dette utstyret er videresolgt til utlandet, i Midtøsten, Asia og Afrika.

Før saken starter tirsdag står han fast på at han ikke har gjort noe ulovlig ved å sende lastebilene til det afrikanske skrekkregimet i Eritrea, tross FNs strenge embargo.

Det sa han også da Dagbladet intervjuet ham i mai 2015. Den gangen kunne Dagbladet avsløret at Forsvaret fortsatte å selge ham overskuddsutstyr til tross for de alvorlige anklagene fra FN og at han var siktet og under etterforskning hos PST.

- Jeg kan selge til hvem som helst. Det er ikke noe problem å selge en hjullaster eller ei kran til Eritrea.

- Lastebiler da?

- Ja det er også greit så lenge de ikke er grønne. De (eksportkontrollen i Utenriksdepartementet red.anm) er livredde for grønne ting, sa Roger Jensen.

Det er satt av tre dager til saken i Kongsberg og Eiker tingrett.