Norsk firma har solgt krefttest til 750 millioner

Bare starten på eventyret. - Dette er fantastisk for kreftforskningsmiljøet i Norge.

BEDRE TEST: Photocures kan påvise tarmkreft langt tidligere, dermed kan man starte riktig behandling og redde liv. Til høyre et bilde med Lumacan, der kreftcellene lyser opp. Foto: Photocure
BEDRE TEST: Photocures kan påvise tarmkreft langt tidligere, dermed kan man starte riktig behandling og redde liv. Til høyre et bilde med Lumacan, der kreftcellene lyser opp. Foto: PhotocureVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Selskapet Photocure, som har sitt utspring fra forskningsmiljøet på Radiumhospitalet, kunne denne uka annonsere en kjempeavtale for selskapet. Nyheten har fått aksjekursen til å hoppe med 20 prosent.

Det norske fagmiljøet i Photocure har utviklet en test for tarmkreft, Lumacan. Den har nå den amerikanske giganten Salix Pharmaceuticals kjøpt lisens på. Salix betaler Photocure fire millioner dollar i første omgang, men når produktet er klart for markedet får det norske selskapet 124 millioner dollar.

- Dette er veldig, veldig betydningsfullt. Det er en fantastisk anerkjenning av teknologien vår, sier Christian Fekete, økonomisjef i Photcure, til Dagbladet.

Kreftcellene lyser opp Teknologien, som er utviklet av norske forskere, er banebrytende. I forhold til dagens tester er den 40 prosent mer effektiv i å oppdage kreft i tarmen.

- Testen gjennomføres ved at man fyller tarmen via klyster med en væske som inneholder Photocures patenterte legemiddel. Lumacan tas opp mange ganger bedre i kreftceller enn i vanlige celler. Når man går inn med koloskop vil kreftcellene lyse opp og man kan slå fast om personen har tykktarmskreft, forklarer Fekete.

Tykktarmskreft er den tredje mest utbredte kreftformen og den nest mest dødelige. Ifølge Photocures presentasjon av Lumacan, er det 500 000 nye tilfeller i året og 250 000 som dør av kreftformen hvert år i USA og EU.

Kan gi enorme inntekter Lumacan kan senke dødstallene, siden den nye metoden kan finne tykktarmskreft på langt tidligere stadier. Det foretas 28 millioner tester av tykktarmskreft i året bare i USA og EU, tar Photcures metode over dette markedet, venter det enorme inntekter.

- Lisensen vi har solgt gir oss over ti prosent av nettoinntektene fra Lumacan på det amerikanske og europeiske markedet. Salix tror de vil selge for over 500 millioner dollar i året bare i USA, sier Fekete.

I fjor hadde Photocure totalt inntekter på 48 millioner kroner (pdf), det sier noe om hvor stor den nye avtalen er for det lille selskapet.

Utviklingen av Lumacan går nå inn i siste fase. Photocure vil drive klinisk utvikling, og bør i følge Fekete ha krefttesten på markedet rundt 2014.

- Dette er veldig bra for kreftforskningsmiljøet i Norge, dette er et resultat av jobben som er gjort de siste tiårene, sier Fekete.