VAR STUNT:  Bildet og blogginnlegget til Sophie Elise vakte sterke reaksjoner. Det hele var et stunt. Bloggerne Marte Frimand-Anda og Sophie Elise har laget en kampanje på sine Nettavisen-blogger for Norsk Folkehjelp, for å fremme viktigheten av førstehjelp. Foto: Ko&Co/Iver Schrøder og  sophieelise.blogg.no
VAR STUNT: Bildet og blogginnlegget til Sophie Elise vakte sterke reaksjoner. Det hele var et stunt. Bloggerne Marte Frimand-Anda og Sophie Elise har laget en kampanje på sine Nettavisen-blogger for Norsk Folkehjelp, for å fremme viktigheten av førstehjelp. Foto: Ko&Co/Iver Schrøder og sophieelise.blogg.noVis mer

Norsk Folkehjelp betalte «Årets mammablogger» for lurekampanje: - Jeg fikk beskjed om at dette er godkjent av Forbrukerombudet

De norske bloggerne skulle kjøre kampanje for Norsk Folkehjelp i to dager uten reklamemerking.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Lørdag ettermiddag la blogger Sophie Elise Isachsen (20) ut et blogginnlegg hvor hun tok selfie foran en mann som angivelig hadde fått hjertestans foran henne på gata. Noen timer seinere skrev hun et innlegg om at det hele var en kampanje i regi av Norsk Folkehjelp.

Det første innlegget var imidlertid ikke merket som reklame, og opplyste ikke at bloggeren hadde fått betalt 30 000 kroner for å være med på kampanjen.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram

Norsk folkehjelp sa i går til Dagbladet at Sophie Elise bare hadde fått betalt for det andre innlegget, ikke «lureinnlegget».
 
- Hvordan man velger å betale et samarbeidsforhold, hver gang eller til slutt, har ingenting å si. Det er ingen unnskyldning å bare betale for det siste innlegget i en kampanje, generelt sett. Man kommer ikke unna noen regler av den grunn, sier leder i Forbrukerombudet Gry Nergård til Dagbladet.

- Var forhåndsgodkjent Foreldrebloggeren Marte Frimand-Anda, «Casakaos», skulle også være med på kampanjen. Hun sier Nettavisen på forhånd opplyste om at Forbrukerombudet hadde forhåndsgodkjent kampanjen, og at det første innlegget ikke skulle merkes.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram

- Som Nettavisen-blogger fikk jeg beskjed om at dette var godkjent av Forbrukerombudet og det første innlegget mitt skulle legges ut uten merking. Jeg fikk klar og tydelig beskjed om at det var klarert og at Nettavisen hadde snakket med dem. Sophie Elise og jeg skulle egentlig avsløre alt i morgen, i et innlegg merket «sponset», men på grunn av all oppmerksomheten måtte hun avsløre det tidligere, sier Frimand-Anda til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram

- Forbrukerombudet kan på ingen måte forhåndsgodkjenne eller forhåndssensurere innlegg. Men jeg vet ikke om noen har bedt oss om råd i denne saken, sier Nergård i Forbrukerombudet.

- Kan ikke fritas Det første «lureinnlegget», hvor Sophie Elise ikke ville hjelpe mannen med hjertestans, er delt over 17 000 ganger på Facebook. Det andre innlegget, hvor hun oppklarer at dette var en kampanje for Norsk Folkehjelp, er bare delt 7000 ganger.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram

Forbrukerombudet sier det hadde blitt det samme om en annen næringsdrivende skulle betalt for en reklamekampanje, men bare hadde betalt og merket det aller siste innlegget i kampanjen som reklame.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram

- Da er alle innleggene en del av den samme kampanjen. Generelt sett så kan ikke det frita dem for at innleggene er markedsføring, sier Nergård

Her svarer Nettavisen Blogger Sophie Elise viser til Nettavisen.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram

- Fikk du også beskjed om at det var forhåndsgodkjent?

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram

- Jeg har forhold meg til det jeg fikk beskjed om, skriver hun i en sms til Dagbladet.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram

Salgsdirektør Sara Narvhus i Side2, Nettavisen, sier til Dagbladet at de ikke har vært i dialog med Forbrukerombudet i forkant av kampanjen.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram

- Vi beklager om det har vært kommunikasjon som kan ha blitt oppfattet slik. Ko&co kom til oss med kampanjen og det ble besluttet å kjøre den, skriver Narvhus i en sms til Dagbladet.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram

- Når du skriver kjøres, mener du da at dere besluttet å kjøre uten merking på det første innlegget?

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram

- Vi hadde en vurdering av kampanjens helhet før den ble lagt ut, skriver Narvhus.

Ko&co opplyser at de ikke har vært i kontakt med Forbrukerombudet og at de fikk sin godkjenning av redaktøren i Nettavisen.

- All reklame skal merkes Forbrukerombudet sier all reklame skal merkes, på generelt grunnlag.

- Hvis Sophie Elise hadde kommet på dette helt uten Norsk Folkehjelp og ikke hadde fått betalt for det, så er det ikke hennes plikt å merke noe som helst. Men når hun går inn i samarbeid med noen, er det hennes plikt å opplyse om det samarbeidet, sier Nergård i Forbrukerombudet.

Når Dagbladet i dag opplyser om reaksjonen fra forbrukerombudet, sier Norsk Folkehjelp:

- Vi er opptatt av å finne ut av dette og rette opp i det. Som svar på om innleggene er merket etter lover og regler: Vi forutsetter at disse har blitt fulgt av blogger og bloggerens plattform, sier fungerende kommunikasjonssjef Torunn Aaslund til Dagbladet.