Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Kan tjene både passasjerene og flyselskapene, skriver førsteamanuensen i fersk artikkel.

OMSTRIDT:  Førsteamanuensis ved Høgskolen i Sogn og Fjordane, Bharat P. Bhatta (innfelt), har sett på alternative flybillettpriser basert på kroppsvekt. Samtidig som en slik løsning kan gi både selskaper og reisende flere fordeler, forstår Bhatta at det kan være kontroversielt. - Noen vil nok kalle dette en dum idé, sier han til Dagbladet. Foto: Colourbox / Høgskolen i Sogn og Fjordane
OMSTRIDT: Førsteamanuensis ved Høgskolen i Sogn og Fjordane, Bharat P. Bhatta (innfelt), har sett på alternative flybillettpriser basert på kroppsvekt. Samtidig som en slik løsning kan gi både selskaper og reisende flere fordeler, forstår Bhatta at det kan være kontroversielt. - Noen vil nok kalle dette en dum idé, sier han til Dagbladet. Foto: Colourbox / Høgskolen i Sogn og Fjordane Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Overvekt er et økende helseproblem flere steder i verden, og for ikke lenge siden tok helseminister Jonas Gahr Støre til orde for holdningsskapende arbeid slik at barn vokser opp med sunne kostholdsvaner.

Men en økende andel av overvektige i befolkningen er også et problem for flyselskapene; de tyngre passasjerene er rett og slett mer kostbare. En årsak til dette er at de krever mer drivstoff, en annen at enkelte trenger flere flyseter for å få plass.

Derfor har førsteamanuensis ved Høgskolen i Sogn og Fjordane, Bharat P. Bhatta, sett på konsekvensene av å innføre «overvekt-skatt». I en artikkel i tidsskriftet Journal of Revenue and Pricing Management, som publiseres i trykket versjon i morgen, lister Bhatta opp tre alternative løsninger:

• Passasjerene betaler kilopris for billetten. Altså vil en person på 120 kg betale dobbelt så mye som en passasjer på 60 kg

• Flybilletten tar utgangspunkt i en fastpris. Deretter får passasjerene rabatt eller en ekstrautgift hvis de skiller seg ut vektmessig

• Dele billettprisene inn i tre vektklasser; lett, normal og tung

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer