OMSTRIDT:  Førsteamanuensis ved Høgskolen i Sogn og Fjordane, Bharat P. Bhatta (innfelt), har sett på alternative flybillettpriser basert på kroppsvekt. Samtidig som en slik løsning kan gi både selskaper og reisende flere fordeler, forstår Bhatta at det kan være kontroversielt. - Noen vil nok kalle dette en dum idé, sier han til Dagbladet. Foto: Colourbox / Høgskolen i Sogn og Fjordane
OMSTRIDT: Førsteamanuensis ved Høgskolen i Sogn og Fjordane, Bharat P. Bhatta (innfelt), har sett på alternative flybillettpriser basert på kroppsvekt. Samtidig som en slik løsning kan gi både selskaper og reisende flere fordeler, forstår Bhatta at det kan være kontroversielt. - Noen vil nok kalle dette en dum idé, sier han til Dagbladet. Foto: Colourbox / Høgskolen i Sogn og FjordaneVis mer

Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Kan tjene både passasjerene og flyselskapene, skriver førsteamanuensen i fersk artikkel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Overvekt er et økende helseproblem flere steder i verden, og for ikke lenge siden tok helseminister Jonas Gahr Støre til orde for holdningsskapende arbeid slik at barn vokser opp med sunne kostholdsvaner.

Men en økende andel av overvektige i befolkningen er også et problem for flyselskapene; de tyngre passasjerene er rett og slett mer kostbare. En årsak til dette er at de krever mer drivstoff, en annen at enkelte trenger flere flyseter for å få plass.

Derfor har førsteamanuensis ved Høgskolen i Sogn og Fjordane, Bharat P. Bhatta, sett på konsekvensene av å innføre «overvekt-skatt». I en artikkel i tidsskriftet Journal of Revenue and Pricing Management, som publiseres i trykket versjon i morgen, lister Bhatta opp tre alternative løsninger:

• Passasjerene betaler kilopris for billetten. Altså vil en person på 120 kg betale dobbelt så mye som en passasjer på 60 kg

• Flybilletten tar utgangspunkt i en fastpris. Deretter får passasjerene rabatt eller en ekstrautgift hvis de skiller seg ut vektmessig

• Dele billettprisene inn i tre vektklasser; lett, normal og tung

Artikkelen har blant annet fått omtale av britiske The Telegraph.

Stikkprøver i billettkøen For at systemet skal fungere foreslår Bhatta videre at passasjerene oppgir vekta når de bestiller billetten.

- Deretter kan selskapene utføre stikkprøver av vekta i billettkøen, sier Bhatta til Dagbladet.

- Skjønner du at noen kan oppfatte dette som diskriminerende?

- Absolutt, dette er kontroversielt. Hvis du googler artikkelen vil du sikkert finne litt forskjellige kommentarer. Noen vil nok kalle dette en dum idé eller si at den er diskriminerende, sier Bhatta.

Samtidig peker han på et problem som i økende grad skaper hodebry for flere flyselskaper. Med dagens system fordeles ekstrautgiften for de overvektige flypassasjerene på alle som reiser. Videre kan det altså være slik at overvektige egentlig skulle betalt mer, som Bhatta skriver i artikkelen.

- Gjennomførbart Førsteamanuensen sier til Dagbladet at en implementering av et slikt system vil kreve en mer dyptgående utredning. Så langt har han bare anvendt generell økonomisk teori for å identifisere eventuelle problemområder. Men Bhatta er likevel positiv.

- Ifølge mine funn er det mulig, men dette må utredes ytterligere, sier han.

Redaktøren for tidsskriftet, Ian Yeoman, påpeker i en pressemelding at løsningen kan være et alternativ for en presset bransje.

- Hver kilo betyr ekstra forbrenning av drivstoff, som igjen fører til større CO2-utslipp og økte kostnader. For en bransje som er preget av finansielle vanskeligheter og marginal profitt kombinert med eksponentiell vekst det siste tiåret, kan det kanskje være en løsning å se på slike alternativer, sier han.

Norske selskaper: Ikke et problem for oss Likevel er stemningen for forslaget heller dårlig blant norske selskaper. Norwegian skriver i en epost til Dagbladet at vekten til passasjerene ikke er et problem for dem.

- Derfor er vi godt fornøyd med den løsningen vi har i dag, skriver kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion.

Hun anbefaler i stedet at passasjerer som kan få plassproblemer sørger for å planlegge reisen.

- Passasjerer som er veldig overvektige kan bli flyttet til et sete hvor det er mer plass, for eksempel til en rad hvor det ikke sitter noen på midtsetet. Men det kan også være lurt å reservere et sete med bedre plass på forhånd, for eksempel ved en nødutgang eller på første rad.

SAS beskriver en ordning der passasjerer betaler basert på kroppsvekt som fjern.

- Dette er nok ikke en aktuell problemstilling for oss. Tanken er fjern, sier kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø.

Dersom du ønsker bedre plass på SAS-flyvningene har du tre alternativer på langdistanse-fly, opplyser han.

- På langdistansreiser kan du velge mellom økonomi, økonomi extra og business, der de to sistnevnte gir deg mer plass.

 ØKENDE PROBLEM:  Helsemyndigheter blant annet i USA og Storbritannia slår alarm om en trend der overvekt blir vanligere i befolkninga. Det kan også utgjøre et problem for flyselskapene. Illustrasjonsfoto: Colourbox
ØKENDE PROBLEM: Helsemyndigheter blant annet i USA og Storbritannia slår alarm om en trend der overvekt blir vanligere i befolkninga. Det kan også utgjøre et problem for flyselskapene. Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer