Norsk godkjenning av svartelistede skip

Det Norske Veritas har inspisert og godkjent flere av de 66 skipene som EU kaller «svært farlige» og som nå er svartelistet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I tillegg har det norske sjøassuranseselskapet Skuld forsikret minst fem av skipene EU har svartelistet, skriver Bergens Tidende.

Internasjonal skipsfart rystes av at EU kjører beinhardt mot gamle rustholker de vil ha fjernet fra europeisk farvann. EUs transportkommissær Loyola de Palacio offentliggjorde tirsdag listen på 66 «svært farlige» skip, som nå er uønsket i EUs havner og territorialfarvann.

I skipsfarten står de såkalte klassifikasjonsselskapene sentralt. De arbeider både for myndigheter og redere gjennom kontroller, godkjenning og utstedelse av sertifikater til både redere og skip. De store, seriøse klasseselskapene, blant annet Det Norske Veritas (DnV) har godkjent og utstedt sertifikater til minst halvparten av de 66 skipene EU har ført opp på sin svarteliste.

Det Norske Veritas (DnV) har inspisert, godkjent og utstedt sertifikater til følgende skip på forbudslisten: «Osman Meste» fra Tyrkia, «Arizona Dream» fra Malta og «Paula K» fra Libanon. Alle tre skipene fikk utstedt nye sertifikater 22. mai 2001. I tillegg har DnV utstedt såkalte ISM-sertifikater til rederier som driver andre skip på listen.

Sjøassuranseforeningen Skuld, en av de verdens største aktører i kampen om ansvarsforsikringer for verdens redere og skip, har ansvarsforsikret minst fem av de skipene EU forbyr på grunn av fare for forurensning eller liv og helse. Skipene er «Notor» (Saint Vincent), «Johanna Kathrina» (Saint Vincent), «Salih Kalkavan» (Tyrkia), «Tamgoat» (Algerie) og «Kaptan Nevzat Kacar» (Tyrkia).

Det er både en oljetanker og en kjemisk tanker blant skipene. Et eventuelt forlis kan dermed påføre forsikringsselskapet enorme erstatningsutbetalinger.

(NTB)