Norsk julereklame hylles verden rundt

- Dette er bare den vakreste reklamen. Jeg er i tårer, skriver en som har sett filmen.

GÅR VIRALT: Postens julefilm i år har fått navnet «When Harry met Santa». Se hvorfor den har skapt reaksjoner flere steder i verden. Video: Posten. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I tradisjonens tro har Posten også i år kommet med en ny julefilm. Årets film heter «When Harry met Santa», en referanse til den kjente romantiske komedien «When Harry met Sally» fra 1989.

Den viser kjærlighetshistorien mellom Harry og julenissen, som utvikler et forhold over flere år.

Filmen hadde premiere mandag denne uka, og har allerede fått mye oppmerksomhet i utlandet.

«En norsk kampanje som viser at julenissen får seg en mannlig kjæreste, har rørt verdens hjerter», skriver britiske Indy100, som tilhører avisa The Independent.

Den britiske nyhetskanalen Sky News, amerikanske People og New York Post er blant mediene som har omtalt Postens julefilm.

- Vi syns det er gøy at den får så mye positiv respons både her i Norge og i utlandet, forteller Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten, til Dagbladet.

- Mye respons

Filmen skal rulle over tv-skjermer og kinolerret fram til jul, forteller Pettersen. Han har fått flere henvendelser onsdag kveld, når Dagbladet ringer onsdag kveld.

- I det sist døgnet har det vært mange henvendelser fra medier i utlandet. Responsen er høyere enn det vi har tatt høyde for, ler han.

Ideen bak den fire minutter lange kjærlighetshistorien kommer fra at det i 2022 er 50 år siden homofili ikke lenger var straffbart i Norge.

- Det er hyggelig at Posten denne jula kan levere både pakker og nestekjærlighet.

Filmen er blitt sett nesten 240 000 ganger på YouTube, mens på Twitter hyller mange reklamen.

- Dette er bare den vakreste reklamen. Jeg er i tårer, skriver en.

- Vær så snill, kan noen lage den norske homofile julenissen-reklamen til en ekte julefilm? spør en annen.

Fra humor til kjærlighet

De siste to åra har Postens julefilmer hatt et mer humoristisk preg. Fjorårets kampanje spilte på Donald Trump, mens året ble det sådd tvil om jomfru Maria faktisk var jomfru.

- Etter suksessen de to siste åra med Postens julefilmer, merker vi nå at folk spør om når årets julefilm kommer og hva tema er denne gangen. Det er utrolig gøy. Du kan trygt si at vi har laget en ny juletradisjon som folk gleder seg til. De to foregående åra har vi overrasket publikum gjennom bruk av mye humor, sa Monica Solberg, markedsdirektør for Posten og Bring, til Kampanje før helga.

Dette året var det derimot kjærlighet for alle pengene.

FRYKTLØS: Dagbladets kommentator Martine Aurdal kommenterer homopioneren Kim Frieles bortgang. Video: Dagbladet TV Vis mer

- Retten til å elske den man vil er en grunnleggende menneskerettighet, og regnes ikke som et politisk spørsmål i frie demokratiske samfunn i 2021. Posten har knyttet sammen mennesker i 375 år, og vil fortsette å gjøre det uavhengig av legning eller kjønnsidentitet, sa hun til nettstedet.

Beskyldt for blasfemi

Selv om både Postens filmer har blitt tatt godt imot både her til lands og i utlandet, er det også noen som er kritiske til innholdet.

Da Financial Times-korrespondent Robin Wigglesworth delte filmen på sin Twitter-konto, var det noen som reagerte på filmens innhold.

- Blasfemi! Ingenting hellig står urørt, skriver en.

Dette er ikke første gang en av Postens julefilmer har blitt beskyldt for blasfemi.

- Det er vel å strekke det litt langt, sier Solberg til Nettavisen.

Hun forteller at de også i 2019 ble beskyldt for blasfemi, da man spøkte med at det kanskje var postbudet som var pappaen til Jesus.

- Det vil alltid være enkeltmennesker eller enkelte miljøer som reagerer negativt på ulike budskap, slik var det både i fjor og i forfjor, men de store massene synes det er positivt, forteller hun til Nettavisen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer