KIM KANIN: Landsforeningen for hjerte- og lungesyke har lansert en skremmekampanje med bamser for å advare barnefamilier mot farlige bamser. Foto: LHL
KIM KANIN: Landsforeningen for hjerte- og lungesyke har lansert en skremmekampanje med bamser for å advare barnefamilier mot farlige bamser. Foto: LHLVis mer

Norsk kampanje med Hitler-bamse skaper reaksjoner: - Det er absurd og morbid

«Massemorder-bamser» skal skremme barnefamilier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) har laget en lanseringskampanje for deres nye forening kalt LHL Astma og allergi.

Lanseringskampanjen skal rette søkelyset mot kosedyr som støvsamlere som kan skape store problemer for barn. For å få fram budskapet har LHL gjenskapt diktatorene Kim Jong-il, Muammar al-Kadhafi og Adolf Hitler som kosedyr.

- Vi ønsker å bruke en stoppeeffekt for å gjøre småbarnsforeldre bevisste på at det er viktig å forebygge astma og allergi, sier generalsekretær Trond Solvang i LHL Astma og allergi til Dagbladet.

- Barn er mer sårbare for ytre påvirkninger enn voksne. Bamsen er en kjent støvsamler, og budskapet er å illustrere at bamser kan være helseskadelige.

Det er reklamebyrået Kitchen som har laget kampanjen for LHL. Kampanjen ble lansert mandag 11. januar, og LHL har fått både positive og negative reaksjoner.

- Det er noen som har reagert på bamsene. Jeg vet at det er veldig kontroversielt, men det å finne en stoppeffekt som ikke skaper diskusjon, er en utfordring.

- Har ofra substansen i budskapet Samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen mener at LHL har ofret budskapet i kampanjen for å få mest mulig oppmerksomhet.

- Det er dyrt å bruke så mye ressurser på å lage en fortelling som er på siden av formålet. Jeg tror de har ofra substansen i formålet for å få oppmerksomhet rundt kampanjen, sier Tangen

Han legger også til at det er strategisk uheldig at LHL tar en side i politiske konflikter.

- De blir en part i konflikten. De aller fleste nordmenn mener at det nordkoreanske regimet er forkastelig, men Norges involvering i Libya-krigen som styrtet Gadhafi, er mer omstridt. Noe av kraften til slike organisasjoner ligger i at de er nøytrale.

Sosiolog og rektor ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim, mener at kampanjen kommer til å bli en suksess.

- Det var veldig kreativt og mange kommer sikkert til å reagere veldig sterkt på det, sier Blindheim.

- Hitler som kosebamse er så absurd og morbid som det går an å bli. Dette er mennesker som var massemordere og virkningen er så paradoksal at folk ser humoren i dette. Hitler som kosebamse vil få akkurat den effekten LHL ønsker, mener Blindheim.

Redd for at Hitler ufarliggjøres Leder og forstander Ervin Kohn i Det Mosaiske Trossamfund er bekymret for at kampanjen kan skape revisjonisme og historieløshet.

- Det er veldig mange der ut som tviler på at holocaust i det hele tatt fant sted, eller at det fantes gasskamre i Auschwitz. Jeg er redd for at Hitler kan ufarliggjøres når han brukes i en slik sammenheng, sier Kohn.

Selv lar han seg ikke opprøre av slike ting, men påpeker at det er viktig at Hitler ikke blir en kosefigur.

- Hitler var en massemorder, og han fortjener ikke en slik plass eller slik omtale. Jeg lurer på hva LHL har tenkt i forkant av kampanjen. Skremmekampanjer i markedsføringen har hatt vekslende suksess.

Ifølge LHL antall astma- og allergirammede barn blitt firedoblet siden 70-tallet. Til sammenlikning er tallene 40 prosent og 50 prosent i henholdsvis Sverige og England.