Norsk kaptein segnet om på gasstanker

- Dette kunne blitt svært alvorlig, sier nederlandsk havnepoliti.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no). Da den nederlandske losen kom om bord i går tidlig for å hjelpe den norske kapteinen (45) opp elva og inn til havna i Vlissingen, besvimte plutselig kapteinen. Ifølge nederlandsk havnepoliti var han full. Rederiet sier mannen fikk et illebefinnende.

Avisa De Telegraaf på nett og tv-kanalen RTL4 brakte nyheten om den fulle norske kapteinen i går.

- Alvorlig

- Dette kunne blitt svært alvorlig, sier president Ed Krasziwski i det nederlandske havnepolitiet til Dagbladet.no.

- Det var flaks at losen kom om bord. Når øverste leder er så full at han ikke klarer å styre båten, som i tillegg er 200 meter lang og fylt med propangass, er det klart at han satte liv i fare.

Ifølge Krasziwski trodde losen først at kapteinen var syk.

- Kapteinen segnet om på gulvet, bevisstløs. Losen fikk tilkalt medisinsk assistanse. Da ambulansepersonalet kom om bord, fant de ut at kapteinen ikke var syk, men full, sier Krasziwski.

Det ble tatt prøver av kapteinen, som viste en promille på 1.

Kapteinen ble brakt til sykehus, og rederiet Bergesen sendte umiddelbart en stedfortreder.

- Var syk

Ifølge rederiet Bergensen var årsaken til besvimelsen ikke at kapteinen var full, men at han fikk et illebefinnende.

- Kapteinen var ikke full, han fikk et illebefinnende, sier teknisk direktør Leif Andersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Prøvene viste minimal påvirkning av alkohol, sier Andersen, som har undersøkt saken og blant annet snakket med kapteinen.

Kapteinen skal hjem til Norge i dag og gjennomgå ytterligere medisinske undersøkelser.

- Hvor alvorlig er det dersom en av deres kapteiner er full på broa?

- Hvis en offiser er påvirket av alkohol, er det aldri kjekt. Men det er alltid flere offiserer på broa, og dette skjedde også under loskjøring, så det er begrenset hvor dramatisk dette kunne blitt, sier han.

Promillegrensa for mannskap på større skip er i dag utformet som en generell, skjønnsmessig norm, hvor det avgjørende er om personen er synlig beruset eller ikke. I praksis har det utviklet seg en veiledende grense på 1,5. Flere politiske partier i Norge går inn for å senke denne grensa til 0,2 - i samsvar med promillegrensa på land. Ifølge RTL4 er promillegrensa til sjøs i Nederland på 0,8 - noe som kan forklare uenigheten om hvorvidt kapteinen var for påvirket av alkohol eller ikke.

- Man regner det som påvirket av alkohol med 1 i promille, men når det gjelder synlig beruselse er det store individuelle forskjeller. Det er vanskelig å si noe generelt, sier lege Gerd Jorunn Delaveris ved Folkehelseinstituttet til Dagbladet.no.

Her kan du lese mer om hvordan man beregner alkoholpromille.

KAPTEINEN FALT OM: Det kunne endt dramatisk da kapteinen på en norsk gasstanker segnet om.