SER DU LIKHETEN? Den meksikanske ølgiganten Cuauhtémoc Moctezuma mener ølet til Tor Egil Sebulonsen likner altfor mye på deres egen. Foto: Privat, produsentene
SER DU LIKHETEN? Den meksikanske ølgiganten Cuauhtémoc Moctezuma mener ølet til Tor Egil Sebulonsen likner altfor mye på deres egen. Foto: Privat, produsenteneVis mer

Norsk lokalt bryggeri i navnekrig med internasjonal ølgigant

Bryggeriet bak Sol mener Tor Egils SØL likner altfor mye.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det lille norske bryggeriet Senja Øl Bryggeri er i navnekrig med den meksikanske ølgiganten Cuauhtémoc Moctezuma. Meksikanerne mener at det norske bryggeriets pilsner SØL (forkortelse for «Senjas øl») har et navn som er altfor likt deres egen verdenskjente øl Sol. Derfor krever de at det norske ølet skifter navn.

- Jeg kunne ikke tro mine egne øyne da jeg fikk brevet, sier daglig leder i bryggeriet, Tor Egil Sebulonsen, til Dagbladet.

Han har drevet et mikrobryggeri i flere år, men i 2013 gikk han sammen med to venner og stiftet Senja Øl Bryggeri.

Det var Troms Folkeblad som først omtalte saken. Den er seinere blitt sitert av Nord 24.

- Utnytter merkenavnet - Vi har gjort alt etter håndboka og registrerte merkevaren SØL i Patentstyret. Da fikk vi innsigelser fra det meksikanske bryggeriet om at navnet var veldig likt Sol, som de eier.

I innsigelsen som er sendt inn til Patentstyret fra Cuauhtémoc Moctezumas norske representant, står det:

«Det er åpenbart at det foreligger en urimelig utnyttelse av vår klients velkjente merke, ettersom bruken av det søkte merket gir en assosiasjon til det velkjente merket. Likheten fører til at den berørte kundekretsen forbinder merkene med hverandre, eller skaper en sammenheng mellom dem. Vår klients merke SOL er dessuten et meget velkjent varemerke for øl og har krav på utvidet vern.»

Det er advokatfirmaet Bryn Aarflot som fører saken på vegne den meksikanske ølgiganten.

Ingen planer om endring av navn - Våre ølflasker er korte, brede, og brune, med et hvitt kartsnitt av Senja øy på blå bakgrunn, og med produktnavnet «SØL» skrevet vertikalt på skrå. Sols flasker er høye, slanke og gjennomsiktige flasker som utelukkende bruker en fet, rød skrift, sier Sebulonsen.

Han er også ganske tydelig på at smaken ikke kan sammenliknes, og har ingen planer om å endre ølnavnet.

- Saken har pågått siden februar, og vi skal få en uttalelse fra Patentstyret om en måneds tid.

- Vi har ingen ønsker eller fordeler av å bli assosiert med Sol, sier han til Folkebladet.

Hva mener du? Likner SØL og Sol for mye på hverandre?