Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Norsk meklerhus saksøkt for bil-bedrageri

Meklerhuset Pareto beskyldes for å ha vært med på et bedrageri som kostet amerikanere milliarder av dollar.

KINABIL: Slike biler, av merket Chery, var det amerikanske V Cars ville importere til USA. I stedet ble de parkert av Pareto og et israelsk selskap, hevder V Cars i et søksmål. Foto: AP/Scanpix
KINABIL: Slike biler, av merket Chery, var det amerikanske V Cars ville importere til USA. I stedet ble de parkert av Pareto og et israelsk selskap, hevder V Cars i et søksmål. Foto: AP/Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Pareto Securities, som mange regner som det mest suksessfulle norske meklerhuset, er saksøkt i USA for å ha gått bak ryggen på sin egen oppdragsgiver.

- Umoralsk og uetisk, sier den amerikanske forretningsmannen Malcolm Bricklin om Paretos opptreden. Han og hans firma V Cars mener å ha tapt milliarder av dollar i forventet fortjeneste på en planlagt import av kinesiske biler til USA. V Cars leide inn Pareto for å finne investorer til prosjektet.

Parkert Først var alle fornøyd da Pareto fikk inn det israelske selskapet Israel Corporation som en potensiell investor. Så gikk det helt galt for Bricklin og V Cars.

«En gang i 2006, etter at Pareto hadde introdusert Israel Corporation for V Cars tilbud, bestemte Chery og Israel seg for å kutte ut V Cars fra samarbeidet», skriver V Cars i sin stevning for den føderale domstolen i New York.

Den amerikanske bilimportøren hadde allerede i 2004 skrevet en avtale med kineserne og har ifølge stevningen brukt 26 millioner dollar (over 150 millioner kroner) på prosjektet. I stedet ble de parkert på sidelinja, og mener at Pareto må ta sin del av skylda. Israelerne innledet et samarbeid direkte med kineserne om å selge biler på det amerikanske markedet. Alt på grunnlag av prospekter og informasjon de hadde fått fra Pareto, står det i stevningen. V Cars er spesielt forbannet over at Pareto skal ha mottatt 40 millioner kroner av Israel for å ha introdusert dem for kineserne.

- De gikk utenom oss, og kuttet oss ut fullstendig, sier Bricklin.

- Grunnløst Malcolm Bricklin startet i sin tid import av Subaru til det amerikanske markedet. I 2006 ville han gjenta suksessen med den kinesiske luksusbilprodusenten Chery. For å finne investorer til prosjektet fikk han råd om å bruke det norske meklerhuset Pareto.

Ifølge Pareto har V Cars fremmet et tilbud om forlik som ligger langt under det V Cars hevder de har tapt.

- Vi har i denne saken fått indikert et forliksbeløp på en million dollar. Det har vi i Pareto avslått, for vi mener at søksmålet er grunnløst. Noen ytterligere kommentarer har vi ikke i denne saken, sier juridisk direktør i Pareto Securities Ole Wetlesen Borge.

Svein Støle er hovedeier i Pareto. Ifølge bladet Kapital er han god for seks milliarder kroner.

Les hele saken i den trykte utgaven av Dagbladet

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media