KINABIL: Slike biler, av merket Chery, var det amerikanske V Cars ville importere til USA. I stedet ble de parkert av Pareto og et israelsk selskap, hevder V Cars i et søksmål. Foto: AP/Scanpix
KINABIL: Slike biler, av merket Chery, var det amerikanske V Cars ville importere til USA. I stedet ble de parkert av Pareto og et israelsk selskap, hevder V Cars i et søksmål. Foto: AP/ScanpixVis mer

Norsk meklerhus saksøkt for bil-bedrageri

Meklerhuset Pareto beskyldes for å ha vært med på et bedrageri som kostet amerikanere milliarder av dollar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Pareto Securities, som mange regner som det mest suksessfulle norske meklerhuset, er saksøkt i USA for å ha gått bak ryggen på sin egen oppdragsgiver.

- Umoralsk og uetisk, sier den amerikanske forretningsmannen Malcolm Bricklin om Paretos opptreden. Han og hans firma V Cars mener å ha tapt milliarder av dollar i forventet fortjeneste på en planlagt import av kinesiske biler til USA. V Cars leide inn Pareto for å finne investorer til prosjektet.

Parkert Først var alle fornøyd da Pareto fikk inn det israelske selskapet Israel Corporation som en potensiell investor. Så gikk det helt galt for Bricklin og V Cars.

«En gang i 2006, etter at Pareto hadde introdusert Israel Corporation for V Cars tilbud, bestemte Chery og Israel seg for å kutte ut V Cars fra samarbeidet», skriver V Cars i sin stevning for den føderale domstolen i New York.

Den amerikanske bilimportøren hadde allerede i 2004 skrevet en avtale med kineserne og har ifølge stevningen brukt 26 millioner dollar (over 150 millioner kroner) på prosjektet. I stedet ble de parkert på sidelinja, og mener at Pareto må ta sin del av skylda. Israelerne innledet et samarbeid direkte med kineserne om å selge biler på det amerikanske markedet. Alt på grunnlag av prospekter og informasjon de hadde fått fra Pareto, står det i stevningen. V Cars er spesielt forbannet over at Pareto skal ha mottatt 40 millioner kroner av Israel for å ha introdusert dem for kineserne.

- De gikk utenom oss, og kuttet oss ut fullstendig, sier Bricklin.

- Grunnløst Malcolm Bricklin startet i sin tid import av Subaru til det amerikanske markedet. I 2006 ville han gjenta suksessen med den kinesiske luksusbilprodusenten Chery. For å finne investorer til prosjektet fikk han råd om å bruke det norske meklerhuset Pareto.

Ifølge Pareto har V Cars fremmet et tilbud om forlik som ligger langt under det V Cars hevder de har tapt.

- Vi har i denne saken fått indikert et forliksbeløp på en million dollar. Det har vi i Pareto avslått, for vi mener at søksmålet er grunnløst. Noen ytterligere kommentarer har vi ikke i denne saken, sier juridisk direktør i Pareto Securities Ole Wetlesen Borge.

Svein Støle er hovedeier i Pareto. Ifølge bladet Kapital er han god for seks milliarder kroner.

Les hele saken i den trykte utgaven av Dagbladet