Norsk næringsliv lokker med fotball

Glem høyfjellshotell og bortgjemte konferanselokaler: I år arrangerer norsk næringsliv sine seminarer i Belgia og Nederland. Kundene skal vinnes med fotball i toppklasse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og dette er menyen de serverer sine kunder og ansatte: Lynkjappe foredrag på dagen, vikinghorn og fotball på kvelden. Alt til gunstige priser, selvsagt, selv om en del må ta hotell og reise på egen regning.

Flere tusen (potensielle) kunder har takket ja til invitasjonene fra en rekke av landets ledende bedrifter. Fly stappfulle av norske forretningsfolk har nærmest gått i skytteltrafikk mellom Norge og Europas for tida mest populære seminarland.

3000 billetter

Enkelte bedrifter har nøyd seg med å sende ut et dusin invitasjoner, andre har sendt ut flere hundre. Norges Fotballforbunds sponsorer dominerer bildet. De sitter på til sammen drøyt 3000 billetter.

- Vi har lagt opp til miniseminarer som vi kombinerer med fotball, sier informasjonsdirektør Frode Geitvik i Braathens. Flyselskapet har satset de fleste av sine annonsekroner på å markedsføre seg via norsk topp- og breddefotball. At et par hundre av Braathens kunder og kontakter nå trekkes med i EM-moroa, syns Geitvik er naturlig.

- Det ville være feil ikke å utnytte et slikt mesterskap, og vi har jo ikke akkurat problemer med å skaffe flyseter.

Informasjonsdirektøren presiserer at deltakerne betaler det meste av oppholdet selv.

Forsikringsselskapet If har invitert om lag 140 av sine salgsagenter og kunder til Norges tre innledende kampene.

- Faglige innslag inngår også i programmet, bedyrer informasjonssjef Jack Frostad.

For andre er ikke fag så nøye:

- Nei, seminar er vel ikke det riktige ordet, det er snarere en ferietur vi arrangerer for 75 av våre kommisjonærer, opplyser Geir Jacobsen i Norsk Tipping. Kommisjonærene betaler mesteparten av gildet selv.

Akkurat det slipper de 30 kundene Maarud har invitert med seg.

- Vi betaler for dem, slår administrerende direktør Tore Wahl fast.

- En klar trend

Professor Tom Colbjørnsen ved Norges Handelshøyskole mener det er en klar trend at norske bedrifter kombinerer kundepleie og sport.

- Det blir stadig viktigere å bygge lojalitet for å holde på kundene. Det kan skje på slike dialogarenaer som fotball-EM er et eksempel på, mener Colbjørnsen.

- Det er i tillegg lett å lokke med seg kundene fordi det gir status å ha vært til stede under mesterskapet. Likevel er det en fare for at lojalitet som er kjøpt, ikke nødvendigvis er særlig sterk.

At også ansatte inviteres med, er ikke tilfeldig, framholder professoren.

- Det er et uttrykk for at resultatbelønning, som vi tidligere ikke har hatt mye av for andre enn dem i ledersjiktet, er i ferd med å bli langt vanligere.

SITTER SOM ET SKUDD: - Dette er en fin mulighet til å treffe kunder på en uformell måte, sier kommersiell direktør i Braathens, Freddy Eriksen (i midten). Her med gjesten Dagfinn Sivertsen fra Nordland fylkeskommune og samarbeidpartner Karen Espelund fra Norges Fotballforbund.