STANSET: Det norskeide offshore-fartøyet «Normand Cutter» fra Solstad Offshore ble i går stanset av en av de paramilitære «Nigeria-båtene» og bordet av væpnede menn. Foto: Solstad Offshore.
STANSET: Det norskeide offshore-fartøyet «Normand Cutter» fra Solstad Offshore ble i går stanset av en av de paramilitære «Nigeria-båtene» og bordet av væpnede menn. Foto: Solstad Offshore.Vis mer

Norsk offshore-skip bordet av væpnede menn fra «Nigeria-båt»

Ville ha penger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det norskeide offshore-fartøyet «Normand Cutter» fra Solstad Offshore ble i går stanset og bordet av væpnede menn utenfor kysten av Nigeria.

Etter det Dagbladet har fått opplyst fra kilder, var det en av de såkalte «Nigeria-båtene» - en tidligere norsk missiltorpedobåt som nå eies og opereres av nigerianske paramilitære - som i går stanset fartøyet.

Ville ha penger At «Normand Cutter» ble stanset av en av de tidligere norske marinefartøyene bekreftes langt på vei av Solstad Offshore, som etter Dagbladets henvendelse har vært i kontakt med den norske kapteinen om bord.

- De fikk folk fra den nigerianske «navy» om bord. De ville sjekke papirer. Men det handlet egentlig om penger, som det til slutt ble forhandlinger om, sier HSEQ-manager Gunstein Mjølhus i Solstad Offshore til Dagbladet.

- Kapteinen om bord bekrefter at båten som stanset dem kan ha vært en av de tidligere norske marinefartøyene, sier han.

På kritisk oppdrag Ifølge Mjølhus skal det ha gått greit for seg om bord. Han vil ikke si noe om det ble utbetalt penger, men sier bordingen nå er over, og at fartøyet er tilbake i full drift og er midt i en kritisk offshore-operasjon.

«Normand Cutter» seiler etter det Dagbladet forstår på kontrakt for Saipem, som er et av verdens største oljeserviceselskap. Fartøyet er 127,5 meter langt og kan ha et mannskap på 70. Det ble bygget av Ulstein verft i 2001. Fartøyet har norsk kaptein og norske offiserer om bord.

Paramilitær flåte Seks tidligere norske missiltorpedobåter og støttefartøyet KNM «Horten» ble i 2012 solgt til den nigerianske krigsherren og ekspiraten Government «Tompolo» Ekpemupolo.

Med norske krigsskip har Tompolos private sikkerhetsselskap drevet piratjakt og skatteinnkreving på oppdrag for det nigerianske kystverket NIMASA. Dette er en kontrakt han har skaffet seg ved å inngå amnestiavtale med tidligere president Goodluck Jonathan, da Tompolo var leder for opprørsbevegelsen MEND i Nigerdeltaet.

VAR NORSK: Slik ser den tidligere norske missiltorpedobåten KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.
VAR NORSK: Slik ser den tidligere norske missiltorpedobåten KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat. Vis mer

Etter det dagbladet kjenner til er denne type hendelser, der utenlandske tankskip og offshore-fartøyer kontrolleres og avkreves ulike avgifter for å slippes fri, slett ikke uvanlig.

Skandalesalget av de norske krigsskipene til Tompolo har ført til at forsvarsminister Ine Eriksen Søreide og utenriksminister Børge Brende har måttet forklare seg i Stortinget, og til høsten er de kalt inn sakens andre kontrollhøring. Tompolo kan ha håvet inn over tre milliarder kroner på sikkerhetskontrakten med de norske båtene, men nå har nigerias nyvalgte president skiftet ut toppledelsen i NIMASA, og ifølge nigerianske medier kansellert den svært omdiskuterte sikkerhetskontrakten med Tompolos selskaper.
Om fartøyene fremdeles opererer for NIMASA, eller om krigsherren nå opererer dem på egne vegne, er derfor uklart.