TRANSPORT: Roald Tertnes mener han har en oppfinnelse som kan spare transportselskaper for store beløp.
TRANSPORT: Roald Tertnes mener han har en oppfinnelse som kan spare transportselskaper for store beløp.Vis mer

Norsk oppfinner tror han har truffet blink

Den norske oppfinneren Roald Tertnes mener han har truffet blink med en oppfinnelse som kan spare transportselskapene for store beløp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Den norske oppfinneren Roald Tertnes mener han har truffet blink med en oppfinnelse som kan spare transportselskapene for store mengder drivstoff og miljøet for utslipp.

Alle vet at mursteinform på store kjøretøy ikke er aerodynamisk, men nå viser forskning at dette koster mye mer enn det vi hittil har trodd.

- På bakgrunn av oppsiktsvekkende amerikanske forskningsfunn for seks år siden, søkte jeg om endring av kjøretøyforskriften av samfunnsmessige årsaker: Store kjøretøy i 90 km/t bruker opp til 65 prosent av energien kun til å eliminere luftmotstand og langt over halvparten kan knyttes til kjøretøyets bakside, sier Tertnes.

25 prosent besparelse Testkjøring med en aerodynamisk aluminiumsform gav 25 prosent besparelse under optimale forhold og forskerne konkluderte derfor med at det kan forventes 10-12 prosent drivstoffbesparelse ved langtids variert kjøring. Nå tar også EU til orde for å tilrettelegge for aerodynamiske innretninger.

Tertnes sier at det finnes mange ti-talls patenter innen aerodynamiske løsninger for store kjøretøy, men ytterst få som innfrir kravene i det nye EU-direktivet som er varslet vedtatt allerede i 14. april, med øyeblikkelig virkning. Han sier konkurrentene har satset på kompliserte løsninger som krever fast montasje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Min innretning gir 10-12 prosent drivstoffbesparelse og kan monteres av sjåføren, sier oppfinneren, og legger til at utviklingen går mot en økende spesialisering av godstransporten der lastterminaler utenfor bysentra betjenes av store trekkvogner og mindre kjøretøy innen sentrum.


Konkurransesituasjonen krever at kjøretøyet gir avkastning mens last og lossing foregår, derfor splittes enhetene opp og bruken av eksterne hengere og containere vil sannsynlig øke i omfang.

Ekstremt lønnsom - Jeg treffer blink når jeg kan tilby løsning i form av 10 kg håndbagasje som favner alle bruks-variasjoner og offentlige krav. Aerodynamiske innretninger er ekstremt lønnsom å bruke og har der ved de rette forutsetninger for en stor og frivillig utbredelse, sier Tertnes.

Han opplyser at Aero DragBag er undersøkt av Statens Vegvesen, som ikke finner noen konflikt mot gjeldende forskrifter, og legger til at bagen øker trafikksikkerheten på minst to områder.

- Produsenten er på plass, men nå haster det å få på plass investorer, sier Tertnes til HegnarOnline

Flere nyheter All time high på børsen
Skattefradraget som tar knekken på svart arbeid
Ledende indikatorer oppmuntrer i USA