FORURENSET KABINLUFT: Noen ganger er det synlig røyk, andre ganger ikke. Noen ganger lukter det som sure sokker, andre ganger er det luktfritt. Dette bildet viser hvordan det artet seg da passasjerer og bestening ble utsatt for en giftgasshendelse i september 2010 på en amerikansk flygning. Tom Heradstveit i Flygerforbundet vil at myndighetene skal ta grep. Foto: Privat
FORURENSET KABINLUFT: Noen ganger er det synlig røyk, andre ganger ikke. Noen ganger lukter det som sure sokker, andre ganger er det luktfritt. Dette bildet viser hvordan det artet seg da passasjerer og bestening ble utsatt for en giftgasshendelse i september 2010 på en amerikansk flygning. Tom Heradstveit i Flygerforbundet vil at myndighetene skal ta grep. Foto: PrivatVis mer

Norsk pilot om giftige gasser i fly: - Kollega lå rett ut og rørte seg ikke på et år

Norsk Flygerforbund mener britisk pilot-død må få myndighetene til å ta grep.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Det er veldig interessant det som nå er avslørt, sier Tom Heradstveit, Norsk Flygerforbunds talsmann i flysikkerhetsspørsmål, til Dagbladet.

At det kan oppstå giftige gasser i kabin og cockpit i fly som kan føre til alvorlige helseskader og true flysikkerheten, har preget store britiske medier som blant andre BBC, Daily Mail og Telegraph den siste uka.

Årsaken er en pågående gransking av dødsfallet til tidligere British Airways-pilot Richard Westgate (krever innlogging.

Sjefgransker Sheriff Stanlope Payne, senior coroner i Dorset, har sendt en alarmrapport til British Airways og britiske luftfartsmyndigheter (CAA) med krav om umiddelbar handling, etter at foreløpige funn tyder på at Westgate fikk alvorlige helseskader på grunn av giftige gasser om bord.

- Vippe myndighetene Dette er første gang en offentlig gransking påviser en sammenheng mellom giftgasser om bord og skader på mennesker.

- Forhåpentlig vil dette vippe myndighetene på offensiven, sier Tom Heradstveit.

Nå ønsker han at norske luftfartsmyndigheter skal øve press på bestemmende organer i europeisk luftfart slik at problemene knyttet til forurenset pusteluft i fly blir tatt skikkelig tak i.

- Vi har spilt dette inn til Luftfartstilsynet. 9. mars skal vi i møte med tilsyn og arbeidsgiver. Da vil denne saken ligge på bordet, sier Heradstveit.

- Kjempeutfordring Som pilot har Heradstveit selv opplevd uønskede gasshendelser om bord.

- Senest for et år siden, ved juletider, opplevde vi at det kom tåke i midten av kabinen. Bransjen har en kjempeutfordring som få er klar over. Å hindre at disse gassene finner veien til cockpit lar seg nok gjøre, men det blir vanskelig å beskytte de som er i kabinen. Flyindustrien må presses til å utvikle andre løsninger, som for eksempel systemet den nye Boeing 787 har, sier piloten.

Som Dagbladet har omtalt i en rekke artikler siden 2003, inneholder turbinoljene som brukes i flymotorer kjemiske stoffer, såkalte organofosfater, som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser.

Siden alle moderne fly, så nær som Boeing 787 Dreamliner, henter pusteluft fra motorene, et såkalt bleed air-system, kan de giftige gassene finne veien til kabin- og cockpitlufta ved lekkasje, søl eller overfylling av turbinolje i motoren.

Har syke kolleger Tom Heradstveit kjenner flere kolleger som er blitt syke etter giftgasshendelser.

- En kollega lå rett ut og klarte ikke røre seg på et år, sier piloten som understreker at alvorlige giftgasshendelser heldigvis inntreffer sjelden.

- Men i USA snakkes det om at det daglig er en person som blir skadd av dette, så det er alvorlig nok, sier Heradstveit.

- Luftfartstilsynet er kjent med at det er personer i Norge som sliter etter hendelser som de relaterer til forurenset kabinluft. Vi er blitt kontaktet med opplysninger om at det er ei gruppe av flygende personell som har plager. Noen av dem er fremdeles i jobb, uttalte sjeflege Trond-Eirik Strand i Luftfartstilsynet til Dagbladet i juni 2014.

Sjeflegen synes det er interessant det som nå er kommet fram i Storbritannia.

- Dette er det helt klart interessant for oss å få vite mer om, og vi vil gjerne følge denne saken videre. Det er fint at Flygerforbundet vil ha saken på bordet under trepartsmøtet vårt i mars. Det er en passende sak å ta der, sier Trond-Eirik Strand til Dagbladet.

Årsmøte Fagforeningen Parat er også engasjert i giftgassaken.

- Boeing og Airbus har ikke gjort mye for å rette opp i disse problemene. Det er også besynderlig stille fra luftfartsmyndighetene, ikke bare i Norge, men globalt, når det gjelder forurenset pusteluft i fly. Økonomiske hensyn ligger bak, uttalte nestleder Vegard Einan i fagforeningen Parat som organiserer 4300 ansatte i norsk luftfart til Dagbladet i mai 2014.

Organisasjonen Global Cabin Air Quality Executive (GCAQE) representerer mer enn 750 000 flygende personell fra nær 30 organisasjoner rundt om i verden og holder i disse dager årsmøte i London.

Den siste tids utvikling i giftgassaken står høyt på agendaen, og både Flygerforbundet og Parat Luftfart er tilstede på møtet.

- Den økte medieoppmerksomheten vil forhåpentligvis påvirke alle involverte parter. På sikt håper vi at det kan føre til at flyprodusentene gjør neste generasjon av fly bleed free, slik Boeings 787 er. Det er nok flere grunner til at industrien har dysset ned problematikken, men en av de viktigste er uten tvil de økonomiske, sier Parat Luftfarts talsperson for luftkvalitet i fly, Pål Haugen Strand, til Dagbladet og utdyper:

- Ikke bare ved installering av filter eller andre tekniske løsninger, men også den økonomiske siden ved en eventuell innrømmelse fra industrien sin side; flyfabrikanter, motorprodusenter og flyselskaper, sier Strand.

Dagblad-serie Dagbladet har i en årrekke skrevet om giftgasshendelser i fly. I mai i fjor skrev Dagbladet om en sjokkrapport fra den tyske havarikommisjonen (BFU) som viser at flygere, besetning og passasjerer har fått helseproblemer etter såkalte giftgasshendelser i fly.

I juni i fjor omtalte Dagbladet en undersøkelse fra Australia som viser at passasjerer og besetning har vært utsatt for giftige gasser mer enn 1000 ganger på fem år.

Etter Dagbladets omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer som startet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) offentlige midler til et forskningsprosjekt.

Våren 2011 kunne de norske forskerne påvise giftige organofosfater i lufta som flypassasjerer og besetning puster inn. Giftstoffene kan føre til skade på nervesystemet og utløse psykoser hos mennesker.

I en studie, publisert i tidsskriftet Journal of Environmental Monitoring, påviste forskerne ti ganger forhøyet nivå av det nervegiftige organofosfatet TCP i kabin og cockpit i et norsk passasjerfly som hadde hatt røykutvikling i kabin fra motoren.

DØDE: Pilot Richard Westgate (43) døde i 2012. Han hevdet han ble syk av giftige gasser om bord. Foto: cascadenews.co.uk
DØDE: Pilot Richard Westgate (43) døde i 2012. Han hevdet han ble syk av giftige gasser om bord. Foto: cascadenews.co.uk Vis mer