Norsk selger i platebutikken

Kari Bremnes, Sway, D.D.E. og Odd Børretzen selger som hakka møkk. Aldri før i historien har vi kjøpt så mye norsk musikk som i dag - og aller helst kjøper vi musikk med norske tekster.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er solgt norsk musikk i Norge for over 100 millioner kroner i løpet av årets sju første måneder.

Salget utgjør - for første gang - over 30 prosent av all musikk som selges i landet. Platebransjen er hoppende glad for suksesstallene.

- Dette er veldig hyggelige tall, og spesielt hyggelig for oss som bare driver med norsk musikk, sier Jan Paulsen i FONO (Foreningen for norske plateselskaper).

- Identitet

- Folk foretrekker musikk man kan knytte identitet til. Vår musikk holder like høyt nivå som den internasjonale musikken og dermed vil musikkjøpere ha det som er laget av artister man føler man kjenner, sier Paulsen.

Salgsvinner er D.D.E., men Postgirobygget, Jan Eggum og andre norske artister kan vise til meget bra salgstall og langt bedre enn store internasjonale artister.

R.E.M., Prince og U2 har tapt terreng. Dette er navn som plateselskapene normalt lener seg på i dårlige tider og regner som sikre selgere.

Norsk på norsk

- Norske artister med egenart klarer å ta kampen opp med de internasjonale. Det er ikke tvil om at du bør synge på norsk dersom du vil ha norsk musikk. Det er første gang i historien at norskprosenten har oversteget 30, og hovedandelen av disse artistene synger på vårt eget språk, sier Jan Paulsen.