LUKRATIV AVTALE: Det norske oppdrettsselskapet Marine Harvest har signert en avtale med det kinesiske gigantselskapet Alibaba. Foto: Bjørn Langsem/ Dagbladet
LUKRATIV AVTALE: Det norske oppdrettsselskapet Marine Harvest har signert en avtale med det kinesiske gigantselskapet Alibaba. Foto: Bjørn Langsem/ DagbladetVis mer

Norsk selskap trakk lakseloddet i Kina

- Får tilgang til gigantisk forbrukermarked.

Det norske oppdrettsselskapet Marine Harvest har signert en avtale med det kinesiske gigantselskapet Alibaba.

Alibaba er kjent som en internettgigant, men er også Kinas største aktør for salg av fersk mat.

Marin Harvest åpner i tillegg sin første fabrikk i Kina, i storbyen Shanghai.

Fabrikken skal drive videreforedling av fisk, først og fremst forbrukerpakninger til sushi-markedet.

Gjennom avtalen vil det norske lakseselskapet få tilgang til det gigantiske kinesiske forbrukermarkedet understreker både Marine Harvest og Alibaba.

- Vil gi norske jobber

Alibaba mener avtalen vil skape jobber både i Kina og Norge.

- Fra i dag vil Marine Harvest og Win-Chain, Alibabas globale plattform, jobbe tett sammen om å optimalisere kjeden fra oppdratt og ut til kundene. Win-Chain vil være strategisk partner for å selge frosne lakseprodukter fra Marine Harsvests prosessfabrikk i Shanghai, sier Alibaba-president, Michael Evans i en tale på luksushotellet W i Shanghai i morges norsk tid.

Det norske kongeparet, som er på statsbesøk i Kina, var til stede for kontraktsigneringen, det samme er næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

- Dette vil gi jobbskaping i Kina, gjennom Marine Harvest nye fabrikk. Og for Norge gjennom det enorme forbrukermarkedet som vil åpne seg for norske lakseprodusenter, sier Evans.

- 580 millioner brukere

Styreleder i Marine Harvest sier de har jobbet lenge med å få på plass avtalen.

- Kina er verdens største sjømatmarked, og potensialet for norsk laks er enormt. Sammen med Alibaba skal Marine Harvest erobre det kinesiske markedet, sier styreleder i Marine Harvest, Ole-Eirik Lerøy.

Han sier avtalen gir Marine Harvest tilgang til 580 millioner registrerte brukere.

- Vi er alt i gang med salg gjennom Alibaba men med en ny fabrikk kan vi skalere opp og målrette våre produkter inn mot det kinesiske markedet, sier han.

Den norske markedstilgangen på laks ble spesielt hardt rammet av åra der forholdet mellom Norge og Kina var i fryseboksen etter at en kinesisk dissident fikk Nobels fredspris. Fra en markedsandel på over 90 prosent sank den til 2 prosent.