Norsk skip fanget opp de siste signalene

«Ocean Shield» var tidligere kjent som «Skandi Bergen» fra Sunnmøre, og er nå sentral i jakten på den svarte boksen fra Malaysia-flyet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det australske marinefartøyet «Ocean Shield», som kan ha fanget opp signaler fra det savnede Malaysian Airlines-flyet, ble sjøsatt fra verftet Vard Søviknes i Haram kommune på Sunnmøre for to år siden.

Det var i morges norsk tid den australske redningsledelsen opplyste at det norskbygde fartøyet hadde fanget opp to lange signaler fra 4.500 meters dyp med to timers mellomrom.

Det første signalet ble registrert sammenhengende i to timer og 27 minutter, det andre i 13 minutter.

Også søndag fanget «Ocean Shield» opp et signal på frekvensen 37,5 Khz i samme leteområde, om lag 2000 nautiske mil vest for Perth i Australia.

Het «Skandi Bergen» Både skipsbyggeriet og skipet har rukket å skifte navn på den korte tiden.

Skipet, som nå er i hele verdens søkelys i forsøket på å oppklare flymysteriet natt til 8. mars i år, ble sjøsatt som «Skandi Bergen». Da het verftet  STX OSV Søviknes, og Aker Yards før det igjen.

Det var supplyskip-selskapet DOF ASA i Austevoll i Hordaland som bestilte skipet, og solgte det videre til et rederi som drifter det norskbygde skipet for marinen i Australia. Da ble altså navnet «Ocean Shield».

- Joda, vi følger med i media på skipet her fra verftet, og vi gleder oss over at det er veldig mye norskdesignet og norskprodusert utstyr på «Ocean Shield», sier kommunikasjonsansvarlig Hege Akselvoll ved Vard Søviknes til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det 110 meter lange fartøyet er tegnet av Vard Design i Ålesund.

Skroget ble bygd i Romania, og seinere rigget helt norsk i Haram.

Maritimt Magasin
har samlet utstyrsliste og tekniske data.

- Tips fra tollvesenet
Austevoll-selskapet DOF bestilte skipet under navnet «Skandi Bergen».

- Vi hadde tenkt å bruke det i vår ordinære subsea-virksomhet, enkelt sagt til entreprenørvirksomhet på havbunnen. Men så kom Australias marine inn i bildet, og vi fartøyet før det hadde vært på sjøen, sier adm. direktør Mons S. Aase til Dagbladet.

«Skandi Bergen» alias «Ocean Shield» er ikke noe typisk marinefartøy.

- Jeg er ikke helt sikker på hvordan den australske marinen kom inn i bildet under byggingen, mebn jeg vil anta at australske myndigheter har snakket sammen om skip som duger til deres formål. Tollvesenet i Australia har hatt et tilsvarende skip noen år, sier Aase.

800 millioner
Han kjenner ikke til hva slags utstyr den australske marinen har for å fange opp lydsignaler.

- Er det riktig at dere solgte fartøyet for 130 milliioner dollar (om lag 800 millioner kroner) slik et maritimt nettsted skriver ?

- Jeg har ikke tallene tilgjengelige nå, men en slik sum høres sannsynlig ut, sier DOF-direktøren, som minner om at norsk eksportvirksomhet fortsatt dreier seg om mer enn gass og olje.

- Vi for vår del har skip på alle verdenshav. 

 SIGNALENE FRA 4500 METERS DYP:  Lydene fra bunnen av Indiahavet er lokalisert om lag 2000 nautiske mil vest av Perth i Australia. Kart: Google Earth.
SIGNALENE FRA 4500 METERS DYP: Lydene fra bunnen av Indiahavet er lokalisert om lag 2000 nautiske mil vest av Perth i Australia. Kart: Google Earth. Vis mer