Norsk skip stakk fra dødsulykke

Mannskapet som var på vakt på det norske skipet «Bow Eagle», innrømmer nå at de visste at de rente den franske fiskeskøyta i senk. Likevel stakk de fra ulykkesstedet. Fire mennesker mistet trolig livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bergens-rederiet Odfjell ASA innrømmer nå at mannskapet som hadde vakt da kollisjonen skjedde, visste at de hadde kjørt på en annen båt.

- En av de to som var på vakt ulykkesnatta endret forklaring i dag tidlig. Han erkjenner nå at det ble gitt feil informasjon, og at de var klar over at de hadde truffet fiskeskøyta, sier operasjonssjef Ole-Johan Haahjem hos Odfjell til Dagbladet.no.

Dermed er det klart at den norske kjemikalietankeren stakk fra ulykken, som etter alt å dømme kostet fire mennesker livet.

Avhør

Styrmannen og utkikk-ansvarlig som var på vakt, blir avhørt av kapteinen. Rederiet har også informert både franske og norske myndigheter om den dramatiske utviklingen i saken. Franske myndigheter er om bord på skipet, og vil foreta flere avhør. Den norske sjøfartsinspektøren er på vei til Frankrike. Det er også representanter for Odfjell-rederiet.

Kapteinen og overstyrmannen er norske, mens resten av mannskapet i hovedsak er fra Filipinene.

Sov

De to nordmennene lå og sov da ulykken skjedde, og ble først klar over at skipet hadde fått skader dagen etter. De trodde det kanskje hadde truffet en container, til de fikk høre om fiskebåten som hadde sunket. Ifølge rederiet var det først i dag at de to nordmennene fikk høre innrømmelsen fra den ene som var på vakt.

- De tok det svært tungt, og ser at dette er en veldig alvorlig sak, sier Haahjem til Dagbladet.no.

Det var sju mennesker om bord på fiskeskøyta «Cistude» da den ble truffet av det norske skipet. Sammenstøtet var et mysterium i mange timer, før det ble klart at den norske kjemikalietankeren «Bow Eagle» hadde truffet noe i Biscayabukta. Mistanken gikk fort i retning av at «Bow Eagle» hadde rent fiskeskøyta i senk.

Hadde ikke bevis

I går ville ikke rederiet bekrefte om de hadde noe med ulykken å gjøre.

- Vi har foreløpig ikke bevis, men er åpne for muligheten. Det sendes ut navigasjonssignaler, og vi snakket med kapteinen noe før ulykken. Da sa han at posisjonen var ni nautiske mil unna det som kan ha blitt ulykkesstedet. Men disse posisjonene er usikre, sa direktør Hans Lund i Odfjell til Dagbladet.no.

Skipet var utstyrt med anti-kollisjonsradar, signallys, lanterner og VHF. Ifølge Lund fungerte alt slik det skulle.

- Vi vet at alt var i orden på vår båt, så vi stiller oss veldig uforstående til denne ulykken. Vi vet ikke hvordan det var med den andre båten, sa Lund.

Kan siktes for drap

Lund fortalte at mannskapet ikke hadde observert noe spesielt før sammenstøtet.

Ifølge Pierre Rousset, statsadvokaten i den franske havnebyen Sables d'Olonne, vurderes det om kapteinen og mannskapet om bord på «Bow Eagle» skal siktes for drap, samt for å ha forlatt ulykkesstedet og unnlatt å hjelpe mennesker i nød.

- Det gjenstår å fastslå om dette er de rette mistenkte samt de eksakte omstendighetene rundt ulykken, sa Rousset til franske medier tirsdag, ifølge NTB.

Skipet var på vei fra Brasil til Rotterdam. Det er nå i fransk varetekt i Dunkerque.

- Vi vet ikke hva som skjer videre, sier operasjonssjef Ole-Johan Haahjem hos Odfjell til Dagbladet.no.

- Vi håper vi får seile skipet til Rotterdam for å få reparert det, og losset.

REDDET: En av de tre overlevende etter forliset blir heist opp i redningshelikopeteret.
SÅ SKIPET KJØRE VIDERE: De tre overlevende fra den franske fiskebåten har forklart at de ble truffet av et stort skip, og at de kjørte videre.
SKADER: Den norske kjemikalietankeren Bow Eagle har synlige skader etter sammenstøtet.