SPESIALBÅTER:  Ved hjelp av lettbåter tar norske spesialsoldater fra KNM Fridtjof Nansen seg inn til Somalias kyst hvor de jakter på pirater. Foto: NTGB Scanpix.
SPESIALBÅTER: Ved hjelp av lettbåter tar norske spesialsoldater fra KNM Fridtjof Nansen seg inn til Somalias kyst hvor de jakter på pirater. Foto: NTGB Scanpix.Vis mer

Norsk skipsfartsnæring frykter nigerianske pirater

29 angrep i år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norsk skipsfartsnæring er glad for piratnedgangen i Adenbukta utenfor Somalia, men frykter utviklingen utenfor kysten av Vest-Afrika.

- Seismikk- og offshorebransjen er svært bekymret over utviklingen, sier administrerende direktør Arild Nodland i Bergen Risk Solutions til Bergens Tidende.

Selskapet utarbeider jevnlig risikoanalyser fra området rundt Guineabukta, og har i det siste merket en betydelig økning i etterspørselen. Det samme registrerer Norges Rederiforbund.

- Det er absolutt grunn til bekymring. Vi anbefaler våre medlemmer å vurdere sikkerheten nøye før de tar på seg oppdrag i disse farvannene, sier Haakon Svane, leder for Beredskapssekretariatet i Rederiforbundet.

De ni første månedene i år ble det registrert 29 piratangrep, mot 21 i samme periode i fjor.

- De siste par månedene har det ikke vært så ille, men i første halvår var piratene særdeles aktive. Det var de seks verste månedene i historien, sier Nodland.

- Vi ser at piratene er blitt mer målrettede og profesjonelle. De sitter åpenbart med opplysninger om hvilke skip det er mest lønnsomt å angripe. Piratene bruker mye vold i angrepene, sier Haakon Svane.

Piratene i området er først og fremst ute etter lasten, særlig raffinerte oljeprodukter. Siden 2010 har pirater stjålet olje, bensin og diesel for ca. 600 millioner kroner.

(NTB)