TRESPRIT:  Det norske skipet «Sundstraum» befinner seg nå i sjøen 500-1000 meter utenfor København Lufthavn Kastrup . Foto: DRAGO PRVULOVIC, SCANPIX.
TRESPRIT: Det norske skipet «Sundstraum» befinner seg nå i sjøen 500-1000 meter utenfor København Lufthavn Kastrup . Foto: DRAGO PRVULOVIC, SCANPIX.Vis mer

Norsk sprittanker krasjet med uranskip

Slagside og grunnstøting i Øresund.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet.no): Det er 182 tonn uran ombord i Malta-tankeren som i ettermiddag kolliderte med det norske tankskipet «Sundstraum», fullastet med tresprit.

Ingen skadet
- Ingen personer ble skadet, og ingen av skipene sprang lekk, sier sentral vaktleder Mads Firlings i politiet for København til Dagbladet.

Bergen-eide «Sundstraum» befinner seg fredag ettermiddag mellom 500 og 1000 meter utenfor København Lufthavn Kastrup, mens Malta-skipet «Kapitan Lus» med uranlasten ligger med slagside og hull i skroget nord for København.

Alkotest
Politiet i Danmark har tatt alkotest av de som styrte de to skipene da de kolliderte.

- Jeg kan utelukke at de var påvirket av alkohol, sier vaktleder Firlings.

De to var i avhør ved 17.30-tiden.

Ukjent årsak
Firlings kan ikke si noe om årsaken til kollisjonen. Mannskap fra de to skipene har fredag kveld vært i avhør, og politiets rapporter går videre til den danske Søfartsstyrelsen.

Søfartsstyrelsen vil bruke rapportene fra avhørene sammen med elektroniske data fra skipene når de skal fastslå årsaken til ulykken.

- Årsaken blir klar i løpet av helgen eller tidlig i neste uke, sier vaktleder i politiet i København, Mads Firlings.

 URAN:  Malta-tankeren «Kapitan Lus» med 182 tonn uran ombord, ligger med slagside og hull i skroget. Foto: DRAGO PRVULOVIC, SCANPIX.
URAN: Malta-tankeren «Kapitan Lus» med 182 tonn uran ombord, ligger med slagside og hull i skroget. Foto: DRAGO PRVULOVIC, SCANPIX. Vis mer

Det var klarvær og fint sikt da kollisjonen skjedde ved Nordre Røste Fyr utenfor Tårnby ved 13-tiden. Ifølge flere danske medier fra det den norske tankeren som braste inn i skipet med uranlast.

Blåste åtte ganger
Mannskapet på Malta-tankeren utløste i alt åtte kraftige lydsignaler for å advare det norske skipet om at en farlig situasjonen var i ferd med å oppstå, opplyser politiets talsmann John Hansen.

Søværnets Operative Kommando opplyser at hullene i skroget ikke går helt inn til uranlasten

De 182 tonnene med uranmalm er lastet i containere, og var på vei til Le Havre i Frankrike.  Malta-skipet har i tillegg aluminumsbarrer ombord.

Ingen strålefare
Søværnets Operative Kommando og Statens Institut for Strålehygijene opplyser at det ikke er strålefare tross den skremmende situasjonen rett utenfor København.

Den norskeide tankeren blir drevet av Fleet Management i London.

Finansdirektør Espen Bjelland i rederiet Utkilen opplyser til Bergens Tidende at skipet var på vei fra Norge til Polen med metanol. Tidligere i ettermiddag hadde han ikke vært i kontakt med kapteinen.