- Norske barn er frekke

Lærere og foreldre setter ikke grenser for ungene. Barneombudet gjør norske barn en bjørnetjeneste ved å fokusere utelukkende på deres rettigheter, ikke på at de også har plikter og ansvar. Vi er i ferd med å få en generasjon frekke og obsternasige unger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kraftsalven kommer fra barnevernspedagog Aslak A. Ulberget.

Han reagerer på barneombud Trond Waages uttalelser i Dagbladet om at dagens småbarnsforeldre blir gode ungdomsoppdragere.

Yngste verst

- Vi som arbeider med unger i skolen, ser de kommende tenåringene allerede. De yngste er ofte verst; de viser en total mangel på respekt både for medelever og voksne, sier barnevernspedagogen, og legger til: - De hevder sin rett til å si hva de vil når de vil. Det siste tiåret har Aslak A. Ulberget møtt over 100 000 elever. Han er mye brukt som problemløser og foredragsholder. Han bygger sine synspunkter på utallige samtaler med barn, foreldre og lærere ved 220 av landets barne- og ungdomsskoler. Situasjonen oppsummerer han slik: - Dagens unger preges av en nesten grenseløs oppdragelse.

Ned i søla

Både i og utenfor skolesamfunnet hevdes det at noen få elever ødelegger for de mange. Dette er feil, hevder Aslak A. Ulberget. - Ferske skoleundersøkelser viser at det ikke er økning i atferdsvansker blant barn og unge. Problemet er først og fremst at unger flest tillater seg mer enn før. De tar ikke et nei for et nei. De tråkker hverandre ned i søla fordi de mangler respekt for andres synspunkter. Og fordi de voksne lar dem holde på. - Jeg er enig med barneombudet i at det er positivt at barn stiller krav og tør å opponere, men de må lære seg å gjøre det på en skikkelig måte. Til det må ungene ha hjelp av foreldre og lærere.

Svake lærere

I en klasse barnevernspedagogen besøkte lå papir og fløt ut over golvet. - Læreren ba sjetteklassingene om å plukke det opp, men fikk til svar at han kunne gjøre det sjøl. Når han da valgte å pelle søppelet sjøl, er det jo ikke så rart at 11-åringene får trøbbel med å forstå hvor grensene går. Ulberget synes lærerne i altfor stor grad har skjøvet ansvaret for dårlig læringsmiljø over på elevene. - Hvis de selv begynner å stramme grepet, er tydeligere og bestemmer mer, vil mye være gjort.

Det samme gjelder foreldrene, mener barnevernspedagogen. Han har selv sett foreldre bøye av for barnehageunger som truer med å bli vanskelige om kvelden hvis de ikke får viljen sin. - Barneombudet har nok rett i at forhandlingsfamilien har overtatt for kommandofamilien. Men vi må ikke glemme at unger er unger. De blir ikke lykkelige av å få viljen sin hele tida, sier han. Ulberget mener at barn ikke skal belønnes for å oppføre seg normalt.

Fem gode råd

Her er barnevernspedagogens fem viktigste oppdragerråd til foreldre og lærere:

  • 1. VÅG Å VÆRE VOKSEN! Lytt til barnas synspunkter og ønsker, men husk at det er du som må ta avgjørelsene og sette grensene.
  • 2. HÅNDHEV REGLENE! Lag få regler, men sørg for at de håndheves! Uten konsekvenser har regler ingen verdi.
  • 3. VÆR RETTFERDIG! Unger gjennomskuer og forakter alle former for forskjellsbehandling.
  • 4. BE OM UNNSKYLDNING! Vis barn like mye respekt som en voksen du har dummet deg ut for. Beklag oppførselen din hvis du er blitt for sint eller har gått over streken på andre måter.
  • 5. VÆR ET GODT EKSEMPEL! Du får ikke gjennomslag som lærer hvis du kommer inn i klasserommet med kaffekoppen i handa og ber elevene fjerne colaflaska fra pulten. Eller hvis du har sneipen i kjeften når du ber ungen din holde seg unna røyk.