- Norske barn må lære mer om Pakistan

- Norske skoler må bli mer flerkulturelle, sier leder for Norsk innvandrerforum.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): - Jeg ser ikke problemet med å ha skoler hvor 100 prosent har minoritetsbakgrunn, sier leder for Norsk innvandrerforum, Athar Ali, til Dagbladet.no.

Debatten har rast på Dagbladet.no etter at Aslam Ahsan sa han ville busse innvandrerbarn til vestkanten. Bakgrunnen var en oversikt Utdanningsetaten offentliggjorde tirsdag som viser at av 48 grunnskoler dette skoleåret har over 50 prosent elever med annet morsmål enn norsk.

Her kan du se minoritetsandelen i Oslo-skolene (lenke nederst på sida).

- Ingen menneskerett

Etter at saken ble publisert på Dagbladet.no har det foreløpig kommet inn over 2000 debattinnlegg. En av dem som reagerte mest på Ahsans forslag, var Frp\'s Christian Tybring-Gjedde. Han mener det er innvandrernes eget ansvar å gjøre noe med gettofiseringen i Oslo.

- Det er faktisk ingen menneskerett å bo i Oslo. Innvandrerne må selv velge å ikke bosette seg i enkelte gettoområder. En leilighet i Grorurdalen er dyrere enn mange andre steder i landet. Hvis de ønsker å bli en del av samfunnet, må de søke til andre områder, sa stortingsrepresentanten til Dagbladet.no.

- Favoriserer norsk kunnskap

Leder for Norsk innvandrerforum, Athar Ali, er også kritisk til Ahsans forslag. Han mener problemet ikke er hvor stor prosent som har minoritetbakgrunn, men hvor mye ressurser man bruker på skolen.

- Det handler om skolene, ikke barna, sier Ali, som mener det er et stort problem at skolen nå favoriserer typisk «norsk» kunnskap.

- Dagens undervisning går på bekostning av minoritetsbarnas kulturelle kapital. Når man i så stor grad vurderer barna utfra norsk språk og norsk kunnskap gir det de norsk-språklige barna et fortrinn, sier Ali.  

BØR LÆRE OM PAKISTAN: - Dagens undervisningen går på bekostning av minoritetsbarnas kulturelle kapital. Når man i så stor grad vurderer barna utfra norsk språk og norsk kunnskap gir det de norsk-språklig barna et fortrinn, sier Athar Ali til Dagbladet.no. Foto: SCANPIX
BØR LÆRE OM PAKISTAN: - Dagens undervisningen går på bekostning av minoritetsbarnas kulturelle kapital. Når man i så stor grad vurderer barna utfra norsk språk og norsk kunnskap gir det de norsk-språklig barna et fortrinn, sier Athar Ali til Dagbladet.no. Foto: SCANPIX Vis mer

Han vil i større grad lære barna mer om deres opprinnelsesland. 

- Man bør ha mer undervisning om Tyrkia og Pakistan på norske skoler. Dette viser at vi setter pris på den kunnskapen minoritetsbarna bidrar med, sier Ali.
 

- Norske barn må lære mer om Pakistan
ADVARER MOT GETTO: - Vi kan ikke ha det sånn at innvandrere går på innvandrerskoler, bor i innvandrerbydeler og jobber i innvandrerjobber. Det er ikke noen ideell løsning, sier leder av Ressurssenteret for pakistanske barn, Aslam Ahsan, til Dagbladet.no.
MENNESKERETT: - Ingen menneskerett å bo i Oslo, sier Frp\'s stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde til Dagbladet.no.