Godt motatt:  Designer Andreas Erlandsen og gründer/styreleder Tom Vedvik i Pinell har all grunn til å være fornøyde. Foto: Iván Kverme/FA
Godt motatt: Designer Andreas Erlandsen og gründer/styreleder Tom Vedvik i Pinell har all grunn til å være fornøyde. Foto: Iván Kverme/FAVis mer

Norske brødre tjener millioner på DAB

For fem år siden startet brødrene Tom og Tore Vedvik produksjon av egne radioer. I fjor solgte de Pinell- og Tiny-radioer for 60 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Vi er veldig fornøyde.

Tom Vedvik i den norske distributøren TT Micro var kun en håndfull radiosalg unna en omsetning på 100 millioner kroner i fjor. Bøkene ble lukket med en omsetning på 99,6 millioner kroner, hvor 60 prosent kommer fra radioutstyr, 20 prosent fra elektronisk tilbehør til bil og 20 prosent fra tilbehør til mobiltelefoner, skriver Finansavisen.

Årsresultatet endte på 5,8 millioner kroner, mot 4,8 millioner kroner i 2012.

- Vi prøver å finne nisjer og produkter som vi har tro på, og gjør ofte noen justeringer før vi distribuerer det ut. Nøkkelen til suksess er å levere bra produkter, og de produktene som produseres av andre gjennomgår masse testing hos oss først, sier Vedvik.

I 2008 hadde selskapet en omsetning på snaut 30 millioner kroner, utelukkende via distribusjon av andres produkter. Da besluttet brødrene seg for å starte med egen radioproduksjon, skriver Finansavisen.

I fjor ble DAB-radioen Pinell Go kåret til «Årets julegave» av Elektronikkbransjen, i tillegg til priser som «årets DAB-radio», «årets beste produkt» og nylig fikk de red dot-prisen for god design. I tillegg har sekserne sittet løst hos testpanelene rundt om i landets forbrukerredaksjoner.

- Det har vært fryktelig moro å lage et produkt som rates så høyt. Vi er helt der oppe sammen med produsenter som Tivoli og Geneva, sier Vedvik til Finansavisen.

I tillegg til Pinell-merket har selskapet nå utviklet radioserien Tiny, som er enklere og billigere radioer.

Radiobølgen i TT Micro fortsetter i samme frekvens, for hittil i år har veksten vært på 50 prosent, mot snaut 40 i fjor.

- Hvor viktig har DAB-beslutningen vært for salget her hjemme?

- Norge har alltid vært et radioland, med 800.000 radioer som selges hvert år. Og da beslutningen om stengingen av FM-nettet i 2017 kom gikk DAB-salget fra 100.000 til 200.000 radioer på ett år. I fjor ble det solgt 400.000 DAB-radioer, mens i år blir tallet rundt 600.000.

Flere nyheter Konkurrenter kritisk til kommersielt rettet NRK
Nye tall kan utsette FM-slukking
Digitalradioen på frammarsj