HANDEL: Professor Arne Nygaard, BI, frykter at utvalget i norske butikker blir stusselig. Fotoweb
HANDEL: Professor Arne Nygaard, BI, frykter at utvalget i norske butikker blir stusselig. FotowebVis mer

- Norske butikker kan bli som i Polen på 1970-tallet

Med to store blokker i norsk dagligvare rykker flere små og mellomstore næringsmiddelbedrifter inn i dødens posisjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Små og mellomstore leverandører til dagligvaremarkedet vil i sterkere grad bli eksponert for en styrking av maktbasen i grossistleddet. Dette er selskaper som i større eller mindre grad befinner seg i dødens posisjon, sier Arne Nygaard, professor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI til Finansavisen i dag.

Han tror at en del leverandører kan klare seg helt fint med bare to dagligvaregrupperinger i markedet, men at det kommer helt an på hvor sterke merkevarene er.

Svake og sterke merkevarer Nygaard trekker frem Coca Cola som et merke alle butikker må ha, men at mange merker er mye svakere, og da står mer utsatt til.

Han er bekymret for at det blir umulig for nye leverandører å komme seg inn i markedet og at utvalget i butikkene blir dårligere fremover.

- Butikkene vil bli mer stusselige, nesten som Polen på 1970-tallet, sier han til avisen.

Leverandører ligger tynt an Finansavisen lister opp åtte leverandører som ligger tynt av i dagligvarekrigen. Finsbråten og Diplom-Is er to og i tillegg nevner avisen blant andre Grilstad, Brynild, Hoff og Maritim Food.

- Fire kunder er bedre enn to, sier Magne Finsbråten til Finansavisen.

Han er andre generasjon i Finsbråten og legger til at det i hvert fall ikke blir noe lettere dersom samarbeidsavtalene blir godkjent.

I fjor falt omsetningen i Finsbråten fra 309 til 285 millioner kroner, og underskuddet endte på 14 millioner kroner.

Flere nyheter Norges 20. rikeste kan vente millionutbytte
Knallsterke tyske tall
Vil åpne for å redusere statens eierskap