Norske butikker vegrer seg for å følge Frankrikes stjerneeksempel

- Folk har for mye penger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Årlig kastes 250 000 tonn spiselig mat i Norge. I følge Matvett utgjør frukt, grønnsaker og brød størsteparten av matavfallet.

I Frankrike har butikkjeden Intermarché forsøkt å få bukt med sløsingen ved å gjøre deformert frukt og grønt trendy gjennom kampanjen «Inglorious Fruit and Vegetables».

Se video øverst i saken.

Stadig strengere kvalitetskrav
I Norge skyr butikkene deformert frukt og grønt, og handelsnæringen har satt høye kvalitetsstandarder for hva de tar inn på markedet.

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, forteller til Dagbladet at kvalitetsstandardene hele tiden reguleres ut ifra markedsundersøkelser som viser hva kundene foretrekker.

- Forbrukerens krav blir stadig større og tilsvarende øker våre standarder for hva vi velger å ta inn av varer.

Kristiansen synes det er vanskelig å se for seg at kvalitetskravene vil senkes med dagens handlevaner.

- Jeg frykter dessverre at det bare ville ført til økt matsvinn fordi folk ikke vil kjøpe «stygg» frukt.

- Problemet ligger hos forbrukerne
Kommunikasjonsansvarlig for Matvett, Anne Marie Schrøder, er enig i at problemet først og fremst ligger hos de norske forbrukerne som er svært kresne i valget av frukt og grønt.

- Butikkjedene tør ikke ta inn råvarer som ikke ser «perfekte» ut fordi de erfarer at det er vanskelig å selge, og slik ender som søppel uansett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Schrøder mener det må en holdningsendring til for å snu den onde sirkelen.

- Folk må rett og slett utdannes til å forstå at frukt og grønt smaker like godt selv om det ikke ser ut slik vi forventer.

Arvid Lakselva fra Grøntprodusentenes samarbeidsråd, jobber daglig med markedstilpasning og prisanbefaling i nært samarbeid med produsentene. Han har liten tro på at et tilsvarende prosjekt som det vi ser i Frankrike, kunne fungert i Norge.

- Markedet er i en høykonjuktur som gjør at folk flest ikke en gang ser på prisen når de velger frukt og grønnsaker.

- Vi har allerede merker som Firstprice og X-tra hvor kvalitetsstandarden er mindre, men å utvide dette vil ikke være økonomisk forsvarlig. Folk har for mye penger nå.

Lakselva trekker likevel frem gode eksempler på at det kan funger dersom markedsføringen er god nok.

- I fjor sommer opplevde vi en dårlig sesong for norske epler som gjorde at vi ble tvunget til å selge epler med en markant sort strek over seg. Det løste seg ved å markedsføre at eplene hadde «pyntet seg med slips».

Positive til forslaget
Kommunikasjonsrådgiver, Ingrid Solberg Gundersen, fra Norgesgruppen er positiv til det franske supermarkedets markedsstrategi.

- Vi synes initiativet er interessant, men må vurdere om det er overførbart til Norge. Vi har en lang verdikjede som styres av forbrukernes behov og tilsvarende kvalitetskrav som gjør det vanskelig å realisere.

Lakselva tviler på at man kan skape samme markedsverdi som den franske butikkjeden her til lands.

- Å selge deformert frukt til en billigere penge kan fungere i storbyer med grønnsaksavdelinger like store som en hel norsk butikk, men i Norge har vi for mange kjeder og butikker til at et lignende konsept kommer til å slå an. Det ville blitt for usynlig.

KRESNE: I den franske butikkjeden Intermarché kan du velge mellom «perfekte» og deformerte grønnsaker. Norske butikkjeder erfarer at norske forbrukere er for kresne til å kunne tilby det samme her til lands. Foto: Intermaché
KRESNE: I den franske butikkjeden Intermarché kan du velge mellom «perfekte» og deformerte grønnsaker. Norske butikkjeder erfarer at norske forbrukere er for kresne til å kunne tilby det samme her til lands. Foto: Intermaché Vis mer