TIL LAS VEGAS I JANUAR: Det norske klimakvoteselskapet Chooose skal delta på verdens viktigste elektronikkmesse CES. Foto: AP Photo/John Locher.
TIL LAS VEGAS I JANUAR: Det norske klimakvoteselskapet Chooose skal delta på verdens viktigste elektronikkmesse CES. Foto: AP Photo/John Locher.Vis mer

Norske Chooose har USA-gigant på kroken

Norsk kvintett har noe stort på gang. Snart drar de til Las Vegas.

(Finansavisen): Oslo-selskapet Chooose står på terskelen av et gjennombrudd.

I januar tar de fem gründerne med teamet sitt til Las Vegas, der de skal presentere seg for selveste Sir Richard Branson på verdens viktigste elektronikkmesse CES, skriver Finansavisen.

Frir til Branson

Der skal Chooose - som det eneste fra Europa - kjempe med ni andre selskaper om finaleplass i det som ifølge avisen er en av verdens mest prestisjefylte konkurranser for oppstartbedrifter: Sir Richard Bransons Extreme Tech Challenge (ETC).

Chooose tilbyr privatpersoner og bedrifter å kjøpe klimakvoter med 49 kroner per måned i startpris.

Ifølge en av gründerne, Andreas Slettvoll, er denne summen nok til å gjøre en gjennomsnittsperson klimapositiv.

Pengene som kommer inn bruker selskapet ifølge avisen til å kjøpe utslippskvoter som kompensasjon for deres private utslipp. Klimakvotene fjernes deretter fra markedet, slik at de ikke havner i hendene på virksomheter i tungindustrien som vil pynte på klimaregnskapet.

Priset til 45 millioner

I det som har vært en travel høst, har Chooose også deltatt i Katapult Accelerators oppstartsprogram og vunnet DNB Next-konkurransen «100 pitches».

- I forrige uke stengte vi en ny runde med kapitalinnhenting, og vi fikk de to millioner kronene vi ba om. Pengene kommer hovedsaklig fra norske investorer som har hørt om oss via Katapult-nettverket, sier Slettvoll til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

KLIMADUO: Chooose-gründerne Andreas Slettvoll (t.v.) og Gaute Gamst. Foto: Henrik Charlesen/Finansavisen.
KLIMADUO: Chooose-gründerne Andreas Slettvoll (t.v.) og Gaute Gamst. Foto: Henrik Charlesen/Finansavisen. Vis mer

Emisjonen ble ifølge avisen gjennomført til en kurs som priser selskapet til 45 millioner kroner, før pengene er kommet inn.

Gigantavtale?

- Verdsettelsen reflekterer mye av det som har skjedd rundt selskapet i USA den seneste tiden, sier Chooose-gründeren.

Han viser overfor Finansavisen til at de er i samtaler «på styrenivå» med et multinasjonalt selskap. Slettvoll vil ikke røpe mer enn at «det er et selskap som påvirker livene våre til daglig».

- Miljø er fremdeles viktig i USA, særlig for den halvparten som ikke stemte på Trump. Vi ser voldsom interesse fra bedrifter i de store byene på øst- og vestkysten, fortsetter Slettvoll.

- Vi gir dem som er opptatt av klimaspørsmålet et lavterskeltilbud så de kan være klimanøytrale, sier han videre.

25.000 tonn CO2

Av abonnementet på 49 kroner i måneden tar Chooose ifølge avisen selv én dollar som investeres for å skalere virksomheten.

Selskapet sikter mot å bli en betydelig aktør i kvotemarkedet, og har nå over 2.000 betalende kunder hver måned. Inntektene var i september nesten 300.000 kroner, en tidobling fra første driftsmåned i januar.

- Vårt viktigste måltall er mengden CO2-kvoter vi tar ut av markedet. (…) Så langt har vi kjøpt kvoter tilsvarende 25.000 tonn, sier Slettvoll til Finansavisen.

Regjeringens ambisjoner er på 660.000 tonn for inneværende budsjettår.

Red Bull, Storebrand, Get TDC og Bislett Games er eksempler på bedriftskunder hos Chooose.

Selskapet har ifølge avisen også et offisielt samarbeid med FNs klimapanel.

Andre økonominyheter:
Snart flommer det over av boliger
Masai-sko ble tapssluk for eks-alpinist