Norske droneregler: - Vanskelig å etterleve

Det norske droneregelverket er uoversiktlig, mener ekspert. Han mener også at konsekvensene for uriktig bruk er for få. Ulike former for forbud og innstrammer er nå oppe til vurdering.

KOMPLISERT: Det norske regelverket for bruk av drone er en komplisert affære, mener ekspert. Foto: Heiko Junge / NTB
KOMPLISERT: Det norske regelverket for bruk av drone er en komplisert affære, mener ekspert. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert

Onsdag morgen ble Bergen Lufthavn Flesland stengt etter observasjon av drone. Også ved Førde lufthamn ble en drone sett. Det samme skjedde på Sola flyplass og Haugesund flyplass, som begge ble stengt søndag kveld. Før helga kom det også meldinger til politiet om observasjon av drone ved gassprosessanlegget på Kårstø.

Hendelsene føyer seg inn i rekken av flere observasjoner den siste tida.

- Regelverket knyttet til å bruke droner i Norge i dag krever kløkt og innsatsvilje for å kunne etterleves.

Det sier overingeniør Nils Håheim-Saers ved forskingsinstituttet Norce til Dagbladet. Han har droner og autonome systemer som fagområde.

FULL STOPP: Droneobservasjon førte til full stans i flytrafikken på Bergen Lufthavn Flesland onsdag morgen. Foto: Øyulf Hjertenes / NTB
FULL STOPP: Droneobservasjon førte til full stans i flytrafikken på Bergen Lufthavn Flesland onsdag morgen. Foto: Øyulf Hjertenes / NTB Vis mer

Tre regelverk

I utgangspunktet er det tre regelverk man må forholde seg til for å kunne fly drone i Norge, forklarer han.

Luftfartsloven - et relativt ferskt felles europeisk regelverk som regulerer flysikkerheten. Kort oppsummert er regelverkets formål at droner ikke truer flysikkerheten, eller er en fare for mennesker på bakken.

Regelverket knyttet til «luftbårne sensorsystemer» - et samlebegrep for utstyr som kan innhente informasjon om bakken fra luften, deriblant droner. Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har derfor innført en rekke forbudsområder for installasjoner og anlegg som krever beskyttelse mot overvåkning og kartlegging av rikets sikkerhet.

Forbudssonene kan også bli utvidet, for eksempel ved forsvarsøvelser, så det er viktig å holde seg oppdatert hele tida, påpeker Håheim-Saers.

Regelverket omfatter også bruk av andre sensorer enn foto/video utenfor disse forbudssonene. Det betyr at dersom man skal fly i områder som ikke er omfattet av forbudet med for eksempel varmesensorer eller lasersensor, så må det dette rapporteres til NSM.

Naturreservat og verneområder - her må dronepiloten sette seg inn i hvilket regelverk som gjelder for det aktuelle området.

- På generelt grunnlag så er det veldig vanskelig for hvermannsen å etterleve regelverket slik det er lagt. Det er veldig uoversiktlig, sier Håheim-Saers.

KOMPLISERT: Droneekspert og overingeniør Nils Håheim-Saers ved Norce forskningsinstitutt mener det norske droneregelverket er komplisert å etterfølge. Foto: Norce
KOMPLISERT: Droneekspert og overingeniør Nils Håheim-Saers ved Norce forskningsinstitutt mener det norske droneregelverket er komplisert å etterfølge. Foto: Norce Vis mer

Få konsekvenser

Overingeniøren mener også at det er fravær av konsekvenser for uriktig bruk.

- Det er veldig få som blir tatt.

Saken blir heller ikke bedre av at karttjenesten i Norges mest brukte drone, DJI, ikke reflekterer norsk regelverk, påpeker Håheim-Saers.

- Hadde kartet gjort det, da hadde hvermannsen fått hjelp av teknologien til å gjøre rett.

- Slik det er i dag er det nok mange som bruker denne typen droner i Norge som misforstår og tror at så lenge det ikke er regulert i kartet som følger med dronen, så er det greit, legger han til.

Søker produsent - ikke myndighet

Med DJI-dronen er det også slik at man søker produsenten om en kode for å låse opp dronen i et forbudsområde, og ikke norske myndigheter.

- Det bør jo være sånn at du søker til norske myndigheter, og ikke til den kinesiske produsenten, mener han.

Daglig leder Anders Martinsen i UAS Norway - interesseorganisasjon for dronebransjen, er uenig i at regelverket i Norge er for komplisert.

- Har man et ønske om å fly drone i Norge, så finnes det informasjon forholdsvis lett tilgjengelig. Som pilot har man et ansvar, og er man i tvil så må man spørre. Det er riktig at det krever innsats, men det skal det gjøre. Det er ingen menneskerett å få kjøre droner. Det er jo også komplisert å sette seg inn i det å skulle kjøre bil, sier Martinsen til Dagbladet.

DRONE: Politiet er sikre på minst én droneobservasjon ved Bergen lufthavn Flesland onsdag morgen 19. oktober. Video: NTB / Angelica Hagen Vis mer

Han gir imidlertid Håheim-Saers full støtte i påstanden om at det er for få reaksjoner for uriktig bruk.

- Vi ser for få reaksjoner for ulovlig flyging. Det gjelder spesielt flyging utenom det som blir registrert i nærheten av flyplasser - altså på andre steder der det er ulovlig, sier han.

Ifølge en undersøkelse utført av Opinion for Norsk dronebarometer, var det 464 000 nordmenn som i november i fjor hadde en drone.

Den typiske dronepiloten i Norge bruker dronen til rekreasjon og hobby. Droner brukes også i næringsøyemed, til for eksempel å dokumentere boliger som skal selges, kartlegge et område, eller brukes av politi og kystvakt, forklarer overingeniør Håheim-Saers.

- Hva tenker du om alle droneobservasjonene vi har sett den siste tida?

- Det kan være både statlige aktører som stresstester samfunnssikkerheten og statssikkerheten for å prøve å finne ut hvor solid vi er som samfunn og stat, eller at politiet får flere meldinger fra publikum fordi de nå er observante på det.

Ber om droneforbud

Organisasjonen Lederne sa onsdag til Dagbladet at de krever et nasjonalt droneforbud inntil sikkerhetssituasjonen er forbedret.

Samferdselsdepartementet skriver i en e-post til Dagbladet at de nå har bedt Luftfartstilsynet om å vurdere ulike former for forbud mot bruk av drone.

- Både et nasjonalt forbud og et forbud i nærheten av viktig infrastruktur. Et slikt midlertidig forbud må så langt som mulig ikke ramme næringsliv og myndigheter som er avhengig av dronebruk for å utføre viktige oppgaver. Vi må komme tilbake til om dette er aktuelle tiltak, når vi har fått vurderingene fra Luftfartstilsynet, skriver utredningsleder Tor Livius Midtbø i en e-post til Dagbladet.

Han sier videre at både Luftfartstilsynet og Avinor følger situasjonen nøye, og at departementet ikke har grunnlag for å si at droneaktiviteten i Norge har økt.

Justisminister Emilie Enger Mehl sa på en pressekonferanse torsdag at det vurderes innstramminger i droneregelverket.

- Men vi må ha med oss at det er forskjellige hensyn her. Det kan være viktige og gode formål med å bruke droner.

Luftfartstilsynet går nå gjennom reglene og gjør en vurdering av om disse skal strammes inn på, mens NSM ser på regler for forbudssoner for viktig infrastruktur og flyplasser, opplyste Mehl.

KYIV: Byen Bila Tserkva i Kyiv-regionen ble angrepet av iranske kamikaze-droner. Video: Twitter Vis mer

- Stor risiko

Droneekspert Knut Roar Wiig i Nordic Unmanned sier til Dagbladet TV at det er en stor risiko for luftfartssikkerheten når personer flyr drone i nærheten av flyplasser.

- Er det droner i luften, kan man ikke fly. Det er en stor risiko. Er det droner i lufta man ikke har kontroll på, kan man heller ikke fly helikopter, forklarer han.

Han sier regelverket i Norge er fullt implementert, og at de fleste droneoperatører respekterer regleverket.

At det den siste tida har vært åpenbare eksempler på det motsatte, beskriver han som overraskende.

- Vi er opptatt av å kunne gjøre dette trygt og sikkert, og når noen helt åpenbart ikke bryr seg om regelverket, så blir man overrasket.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer