Norske elever dårligere

Norske 15-åringer gjør det dårligere i matte og naturfag enn for tre år siden. Det viser en ny internasjonal rapport som legges fram i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I dag legges den såkalte PISA-undersøkelsen 2003 fram. 15-åringer fra 32 OECD-land har deltatt i undersøkelsen, som sammenlikner kunnskapsnivået på elvene i de ulike landene.

Ifølge det tyske magasinet Der Spiegel er ikke resultatene særlig oppløftende for Norge.

Både i matte og naturfag gjør norske elever det dårligere enn i den første PISA-undersøkelsen i 2000. Da kom norske elever på 17. plass i matte. Nå kommer de helt nede på en 22. plass.

I naturfag er det norske fallet enda større. Der har Norge dalt fra en 13. plass sist til ikke å være blant de 20 beste denne gangen. Nå havner norske elever på 28. plass. Finland er på topp, både i leseferdigheter og naturfag.

Heller ikke i problemløsing gjør de norske elevene det særlig bra. Ifølge NTB er ikke norske elever blant de 20 beste.

Clemet vil vurdere

Utdanningsminister Kristin Clemet kjenner resultatene, men vil ikke kommentere dem fordi rapporten er underlagt sperrefrist.

- Det som blir viktig for meg i dag er å se om statusbeskrivelsen fortsatt står ved lag. Og så vil jeg vurdere om de tiltakene vi skal iverksette er et svar på problemene PISA-undersøkelsen avdekker.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer