Norske elever får besøk av dronning Elizabeth

Elevene på Bolteløkka skole i Oslo kan glede seg til kongelig besøk i slutten av mai. Et slikt besøk er blant de foreløpige planene under dronning Elizabeth sitt statsbesøk i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mye er uavklart ennå, men skoleelevene kan trolig få besøk både av den britiske dronningen og kong Harald torsdag 31. mai. Bolteløkka skole ligger for øvrig like i nærheten av leiligheten til kronprins Haakon og hans samboer, Mette-Marit Tjessem Høiby.

Foreløpig program

Programmet fra Kongehuset i Storbritannia er fremdeles et foreløpig utkast, det betyr at programposter kan bli endret, eller det kan bli endringer i hvilke representanter fra de to kongehusene som deltar.

- I hovedsak er programmet slik det fremstår nå, men ikke alle detaljer er på plass, sier informasjonssjef ved Slottet, Wenche Rasch, til NTB.

Hun ønsker ikke å gi ytterligere kommentarer til programmet for statsbesøket. Programmet er ikke offentliggjort ennå.

Selve statsbesøket til dronning Elizabeth II og hennes ektemann prins Philip går av stabelen fra 30. mai til fredag 1. juni. Det britiske regentparet er invitert av kong Harald og dronning Sonja. Dronning Elizabeth er kong Haralds tremenning, og hun har ikke vært på statsbesøk i Norge etter at kong Harald overtok tronen. Hennes siste norgesbesøk var i 1981, mens det norske kongeparet besøkte England i 1994.

Besøker utstillinger

Det første punktet for det britiske statsbesøket blir en seremoni på Slottet den 30. mai, og senere på dagen går turen til Akershus slott, hvor det skal foretas en kransenedleggelse. Under besøket kommer det britiske regentparet til delvis ha program sammen, og delvis hver for seg. Sammen skal trolig regentparet besøke utstillingen «ReDesign» i Rådhuset i Oslo og Astrup Fearnley Museet.

Politiinspektør Pål Fivel ved Oslo politidistrikt har tidligere uttalt til Aftenposten at sikkerhetstiltakene rundt dronning Elizabeth og prins Philips besøk «blir nødvendigvis gedigent».

(NTB)