BESTÅTT. Norske elever er godt forberedt på rollen som demokratiske deltakere. 6000 norske elever deltok i internasjonale ICCS-studien som Utdanningsdirektoratet publiserte i dag. Illustrasjonsfoto.  Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
BESTÅTT. Norske elever er godt forberedt på rollen som demokratiske deltakere. 6000 norske elever deltok i internasjonale ICCS-studien som Utdanningsdirektoratet publiserte i dag. Illustrasjonsfoto. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

Norske elever får toppkarakter i demokratiforståelse

Norske skoleelever er godt rustet til rollen som aktive og reflekterte samfunnsborgere viser fersk undersøkelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet): - Norske lærere kan ta sommerferie med hjertebank og stolthet. Dette er en oppmuntrende og god dag for norsk skole, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Skårer høyt Idag offentliggjorde Utdanningsdirektoratet en ny stor undersøkelse i regi av International Civic and Citizenship Education Study (ICCS). Undersøken tar for seg hvordan unge skoleelever er forberedt på rollen som «demokratiske deltakere og medborgere i samfunnet».

Hele 140 000 elever og 62 000 lærere har deltatt i undersøkelsen. 38 land fra 5 verdensdeler er representert. Resultatene til de rundt 6000 norske deltakerne gir grunn til optimisme, ifølge Utdanningsdirektoratet.

Engasjerte og aktive samfunnsborgere
Fire av ti norske elever på 9. trinn har fått testens høyeste karakter. Kun fire andre land skårer høyere.

De norske elevene skårer høyt på sitt syn på ytringsfrihet, støtte til kvinners rettigheter og tillitt til demokratiske institusjoner.

Studien viser også at elever som har gode karakterer i samfunnsfag og matematikk viser spesielt bra kunnskaper og ferdigheter i undersøkelsen.

- Resultatene viser at det er fullt mulig for skolene å ha et tungt fokus på elevenes læringsutbytte, og samtidig utvikle elevene som engasjerte og aktive samfunnsborgere, sier divisjonsdirektør Hege Nilssen i Utdanningsdirektoratet.

Bak Danmark og Finland Norske elever har imidlertid noe å strekke seg etter. Finland og Danmark havner på henholdsvis første og andreplass i undersøkelsen. Begge har ifølge Utdanningsdirektoratets egen oppsummering av undersøkelsen «en betydelig større andel av sine elever på det høyeste nivå».

Sør-Korea og Taiwan følger på henholdsvis tredje og fjerdeplass. Sverige havner på plassen bak Norge.