Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Norske elever gjør det dårligere

Norske elever gjør det enda dårligere i matematikk og naturfag enn for tre år siden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det viser OECD-undersøkelsen PISA som offentliggjøres i morgen. I undersøkelsen sammenlignes kunnskapsnivået hos norske 15-åringer med jevnaldrende fra 32 OECD- land. Om resultatene var nedslående for tre år siden, er de ikke mer oppløftende nå.

- Vekker debatt

Utdanningsminister Kristin Clemet vil ikke uttale seg om undersøkelsen fordi den ikke er offentliggjort:

- Men den forrige PISA-rapporten vekket sterk debatt i mange land og har hatt stor politisk betydning, sier Clemet.

Nedover

Det er spesielt i realfag at norske elever kommer uheldig ut. I matematikk rykker Norge ned fra en 17. til en 19. plass. I naturfag er fallet enda større: Fra en 13. plass i 2001 til ikke lenger å befinne seg blant de 20 beste.

Heller ikke i problemløsing gjør norske elever det særlig skarpt, og heller ikke her er de blant de 20 beste.

Bedret leseevne

Leseevnen har imidlertid forbedret seg noe. Her har Norge rykket oppover på lista fra en 13. til en 10. plass.

Finske 15-åringer har derimot god grunn til å være stolte. I alle de tre hovedkategoriene befinner Finland seg på topp, tett fulgt av Sør-Korea.

Tallene er hentet fra det østerrikske magasinet Profil og tyske Der Spiegel.

Ikke Clemet-reformen

Årets undersøkelse er gjort blant norske 15-åringer som gikk i tiende klasse på ungdomsskolen i 2003. De ble født i 1987 da den gamle Mønsterplanen ble innført, begynte på skolen som sjuåringer i 1994 og fikk med seg litt av Gudmund Hernes' Reform 97 på slutten av skolegangen.

Det er dermed ikke effekten av Clemets skolereform som vurderes nå, men skolepolitikken til hennes forgjengere, deriblant Kjell Magne Bondevik, Kirsti Kolle Grøndahl og Gudmund Hernes.

OECD-rapporten skal først offentliggjøres mandag.

(©NTB)

DÅRLIGE I NATURFAG:</B> I naturfag faller norske elever fra en 13. plass i 2001 til ikke lenger å befinne seg blant de 20 beste.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media