Norske 10.-klassinger er blitt flinkere til å lese og er nå litt bedre enn gjennomsnittet i OECD, mens de er omtrent på snittet i matte og naturfag.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) trekker fram at det er en pen fremgang fra 2006 til 2009.
- Resultatene viser at norsk skole er på riktig vei, og at trenden er snudd etter 2006. I dag kan hele Skole-Norge rette ryggen og glede seg over norske elevers prestasjoner. Samtidig gjennomfører vi tiltak for å sikre at utviklingen fortsetter i positiv retning, sier Halvorsen.
Ifølge PISA 2009 har norske elever hatt framgang på alle tre fagområder som er målt, sammenlignet med undersøkelsen i 2006.
Framgangen er størst i lesing, der norske elever nå leser bedre enn OECD-gjennomsnittet. I matematikk og naturfag er de norske resultatene omtrent som gjennomsnittet, men resultatene viser likevel en positiv utvikling, aller mest i naturfag.
Lesing er hovedtema i undersøkelsen. I Norden ligger Norge nå på andreplass, etter Finland. Det skyldes både at norske elever gjør det bedre, og at de danske står på stedet hvil, mens svenske elever gjør det dårligere enn sist.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger