Norske forskere fant genomet

Forskere ved Sarssenteret i Bergen har gjort et funn som har vakt internasjonal oppsikt. I et sjødyr som bare måler 5 millimeter har de funnet genomet - organismens totale genetiske informasjon.

- Funnet blir imøtesett med stor spenning og kan bidra til å kaste nytt lys over det menneskelige genom, skriver USAToday. Avisa bygger på en artikkel publisert fredag i det prestisjetunge, vitenskapelige tidsskriftet Science.

Genom er fagfolkenes betegnelse på en arts fullstendige arvemateriale. Studier av genomer blir vurdert som avgjørende for å forstå biologisk opprinnelse, utvikling, arvelige sykdommer, mutasjoner og andre sider ved en organisme.

Sarssenteret

Det er forskere ved Sarssenteret for marin molekylærbiologi i Bergen som har oppdaget genomet i en organisme med det latinske navnet Oikopleura diocia. Organismen, som ligner et rumpetroll, er svært liten - den måler bare 5 millimeter. Dens genom er det minste blant virveldyr.

For forskere er organismen mer verdt enn laboratorierotter fordi den er lett å produsere i et laboratorium. Den har en kort livssyklus på bare fem dager, og hunnen produserer gjennomsnittlig 300 egg i løpet av den ne perioden.

Forskerne har store forventninger til videre undersøkelser av sjødyrets genom.

Delte meninger

I fjor sommer ble det kjent at forskere delvis klarte å kartlegge det menneskelige genomet. Nyheten vakte oppsikt over hele verden. I Det hvite hus holdt president Bill Clinton pressekonferanse om saken med følgende budskap: «I dag lærer vi språket Gud brukte for å skape liv».

Mange forskere mener genom-forskningen kan gi oss nøkkelen til å kurere mange av dagens sykdommer, fra kreft til Alzheimers.

Men nyheten om kartlegging av det menneskelige genomet vakte også negative reaksjoner blant forskere som er bekymret for at resultatene skal få negative konsekvenser for menneskeslekten og planeten vi lever på.

(NTB)