Norske forskere fant «kosmisk» stråling i tordensky

Observerte gammaglimt fra lyn for første gang. Funnet er en verdenssensasjon.

(Dagbladet): Fram til begynnelsen av 1990-tallet trodde man at gammaglimt - enorme utbrudd av gamma- og røntgenstråler - bare forekom ute i verdensrommet, i forbindelse med store kosmiske hendelser som supernovaer (stjerneeksplosjoner); glimtene er blant universets mest energirike hendelser.

I 1991 oppdaget imidlertid en amerikansk satellitt at glimtene også forekommer på jorda - om enn i langt mindre skala. Og nå har norske forskere fra Birkeland Centre for Space Science i Bergen, som de første i verden, påvist gammaglimt fra lyn. Funnet er en sensasjon.

- Responsen fra det internasjonale forskermiljøet har vært veldig bra, sier Thomas Gjesteland til Dagbladet.

Tilfeldighet Sammen med lederen for forskningssenteret, Nikolai Østgaard, står Gjesteland bak sammenstillingen av data fra Nasa-satellitten RHESSI (som oppdager gammaglimt), den amerikansk-japanske satellitten TRMM (som optisk oppdager lynglimt) samt en lyttestasjon ved Duke-universitetet i Nord-Carolina (som fanger opp radiopulser).

KOSMISK KATASTROFE: Ute i verdensrommet dannes enorme gammaglimt når store stjerner kollapser og blir til svarte hull, gjerne i en supernova. Glimtet som da oppstår, inneholder svært mye energi, og ville være fatalt for livet på jorda, skulle planeten komme i veien og være nær nok. Sjansen for at det skjer, er imidlertid svært liten. Illustrasjon: NASA / REUTERS / NTB SCANPIX Vis mer

Ved en tilfeldighet befant de to satellittene seg samtidig i nærheten av en tordensky over Maracaibosjøen i Venezuela. Sammenstillingen av dataene avslører at gammaglimtet kommer umiddelbart før lynet. Deretter sendes to radiopulser ut. Alt skjer innenfor et tidsrom på få millisekunder, og selve gammaglimtet varer bare i 17 mikrosekunder (milliontedels sekunder).

- Det var en heldig tilfeldighet, sier Gjesteland.

Forskeren forklarer at konvensjonelle lyndetektorer bare oppdager lyn via radiosignalene de sender ut, og at man derfor aldri har sett et lynglimt opptre samtidig som et gammaglimt. Den heldige kombinasjonen av satellitter samt bakkestasjonen gjorde det imidlertid mulig å påvise at de to begivenhetene opptrådte samtidig.

FORKLARINGEN: En teori om hvordan gammaglimt oppstår i tordenskyer: Glimtet frambringes av enten sterke elektriske felt nær lynkanalen, eller i de statiske feltene som er spredd utover i skyen. Det forutsettes at den elektriske aktiviteten er svært høy. Illustrasjon: BRANT CARLSON / WIKIMEDIA COMMONS Vis mer

Funnet danner et spennende utgangspunkt for videre forskning; denne ene observasjonen er ikke nok til å påvise en fast sammenheng mellom gammaglimt og lyn - men flere, blant andre Gjesteland, tror en slik sammenheng fins.

- De to fenomenene ser ut til å være veldig korrelerte; det er kanskje gammaglimt i alle lyn, sier han.

- Ikke farlig Gammaglimt fra en supernova er kraftig nok til å gjøre slutt på alt liv som kommer i veien for strålen og er nært nok. Gjesteland understreker imidlertid at glimtene fra jordiske tordenskyer ikke utgjør noen fare.

- Energien per foton («energipartikkel») er like stor som i et kosmisk gammaglimt, men mengden fotoner er svært mye mindre, og utbruddet varer mye kortere - et kosmisk glimt kan vare i minutter, ja, timer, sier han.

FIKK GJENNOMBRUDD: Forsker Thomas Gjesteland og hans samarbeidspartner Nikolai Østgaard oppdaget gammaglimtet/lynet ved å sammenstille data fra to satellitter samt en bakkestasjon. Foto: BIRKELAND CENTRE FOR SPACE SCIENCE Vis mer

- Sitter du i et fly umiddelbart over et utbrudd, får du bare i deg dobbelt så stor stråledose som under en CT-skanning. Og i den situasjonen ville jeg være mer bekymret over konsekvensene av selve lynet, sier han.

Resultatene fra Gjesteland og Østgaard offentliggjøres i kveld.