Delta:

Norske forskere med gigantisk oppdagelse

- Spilte trolig en viktig rolle for dinosaurene, sier ledende forsker.

DELTA: En sandsteinskropp på Svalbard avsatt på deltaet som strekker seg ut fra øya sørøstover i Barentshavet. Foto: Privat Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Norske forskere fra Universitetet i Bergen (UiB) har fastslått at en gigantisk deltaslette skjult under Barentshavet var den største i jordas historie. Deltasletten er estimert til å være minst 1,6 millioner kvadratkilometer. Mer enn ti ganger så stort som deltaet i Amazonas.

- Dette er en konservativ estimering, og deltaet er trolig enda større ettersom vi har funnet fragmenter langs Grønland, Arktis og nordlige deler av Canada, sier ledende forsker Tore Grane Klausen til Dagbladet.

Deltaet skal ha eksistert under Trias-perioden, da alle jordas kontinenter var samlet under et superkontinent, kjent som Pangea. Dette var også perioden dinosaurene meldte sin ankomst. Funnet ble publisert i tidsskriftet Geology i slutten av mars.

- En grønn lunge

- I Pangea, som ellers var preget av mye tørke og ørken, utgjorde deltaet en grønn lunge med fruktbare sletter som kan ha gitt næring til dyr og planter, og har trolig hatt en viktig rolle for dinosaurenes utvikling, sier Klausen.

Han forteller at de ikke har funnet fossiler i deltaet ettersom området har dårlige forutsetninger for å bevare dette. Men UiB-forskeren håper dette er noe de kan følge opp i framtida.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger