- Norske helikopterpiloter er garantert hørselsskade

Mens svenske piloter bare fikk fly 30 minutter om dagen, fløy norske i åtte timer. Stadig flere faller ut av jobb.

STØYSKADD: Amund-Ragnar Bjerkeseth fikk invalidiserende øresus på grunn av støyen i Super Puma-helikopteret. Den tidligere Nordsjø-piloten fikk millionerstatning etter mange års kamp. Foto: Privat
STØYSKADD: Amund-Ragnar Bjerkeseth fikk invalidiserende øresus på grunn av støyen i Super Puma-helikopteret. Den tidligere Nordsjø-piloten fikk millionerstatning etter mange års kamp. Foto: Privat Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

|||
SANDNES (Dagbladet): Super Puma-helikoptre frakter daglig norske oljearbeidere til og fra plattformene i Nordsjøen. Pilotene flyr gjerne åtte timer om dagen, med svært begrenset hørselvern. Med svenske krav ville Nordsjø-trafikken ha stanset opp.

Da Försvarsmaktens Säkerhetsinspektion på 90-tallet målte skyhøye støynivåer i cockpit, tok svenskene affære.

I 1996 ble det bestemt at pilotene bare fikk fly Super Puma i 30 minutter per dag.

- Forferdelig - Vi så at besetningens hørsel raskt ble svekket. Flere fikk tinnitus. Stort sett alle som har flydd Super Puma har hørselsskade, sier akustiker Arni Ingvarsson i A2 Acoustics. Han la fram de svenske forskningsresultateneHMS-konferansen «Farlig frekvens» i Sandnes tidlig i mai.

Flere norske Nordsjø-piloter, deriblant støyskadde Amund-Ragnar Bjerkeseth, var til stede under konferansen.

- Vi har visst om farene i ti år. Likevel flyr Pumaen opp til åtte timer om dagen i Norge i dag, sier Bjerkeseth som lider av invalidiserende øresus.

Arni Ingvarsson reagerer skarpt på dette.

- Det er helt forferdelig at norske piloter flyr så lenge i et så dårlig arbeidsmiljø, uten at det blir gjort noe med det. De er nærmest garantert å få hørselsskader, sier akustikeren.

Mye støy Maks tillatt støygrense i arbeidsmiljøet er satt til 85 desibel. I helikopteret ligger støynivået alltid over maksgrensa. Selv med hørselvern ligger gjennomsnittsnivået rundt maksgrensa. Dessuten er det i helikopter betydelig radiostøy som gir høye larmtopper og mye lavfrekvent støy som også antas å være skadelig for hørselen.

I dag får også svenske Super Puma-piloter fly opp til åtte timer om dagen, men med langt mindre risiko enn sine norske kolleger. Dette skyldes avansert teknologisk beskyttelse utviklet gjennom flere år. Lyddempingen i hjelmene er sterkt forbedret, og det kommer mindre lyd fra øreklokkene.

- At man i Norge ikke har gjort det samme, må skyldes kortsiktig økonomisk tenkning. Det er fullt mulig å skape et mindre skadelig arbeidsmiljø for pilotene, men det krever en investering, påpeker Ingvarsson.

Politianmeldte Luftfartstilsynet Norske myndigheter har lukket ørene for helikopterpilotenes larmende arbeidsmiljø. Den støyskadde piloten Amund-Ragnar Bjerkeseth politianmeldte i 2003 Luftfartstilsynet for å ikke ivareta tilsynsplikten sin.

I politiavhør 11. oktober 2003 uttalte tidligere luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad at luftfart må unntas fra EUs nye regler for støy, hvor en mulig løsning er å regulere eksponeringstida.

FARLIG ARBEID: At Super Puma-helikopteret er forbundet med mye støy er vel kjent. Ingen helikoptertyper som lages i dag har et tilrådelig støynivå. Foto: Scanpix
FARLIG ARBEID: At Super Puma-helikopteret er forbundet med mye støy er vel kjent. Ingen helikoptertyper som lages i dag har et tilrådelig støynivå. Foto: Scanpix Vis mer

«Mistenkte forklarer at deres vurdering er da at dersom man skal gjennomføre en slik regulering så vil luftfarten i Nordsjøen være umulig, fordi avstandene er for lange», heter det i politidokumentet.

Først i februar i år ble den såkalte støyforskriften implementert og gjort gjeldende for norsk luftfart.

- Hva vil Luftfartstilsynet nå gjøre for å sikre at norske piloter får tilsvarende redusert risiko for støyskader som sine svenske kolleger?

- Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for et trygt arbeidsmiljø i henhold til kravene. Med støyforskriften har vi fått et verktøy til å føre et mer konkret tilsyn med hvilken kontroll arbeidsgiverne har på dette, sier seniorrådgiver Torkjell Vik i Luftfartstilsynet.

8 mistet lisensen Dagbladet har tidligere skrevet at en rekke piloter i CHC Helikopterservice, som flyr oljearbeidere ut i Nordsjøen, har fått invalidiserende tinnitus og mistet lisensen til å fly.

43 piloter i selkapet meldte om støyplager på jobben. Mellom 2001 og 2007 mistet åtte piloter lisensen til å fly og dermed også levebrødet.

Øresus

• Tinnitus eller øresus er en lyd som bare kan høres av den som har lidelsen. Lydens styrke og frekvens varierer fra person til person, men de fleste som rammes plages av en høyfrekvent lyd.

• Man vet ikke sikkert hvordan tinnitus oppstår, men antar at påvirkning mot det indre øret setter i gang en prosess.

• Årsakene til tinnitus kan være mange: Aldersbetinget hørselssvekkelse, larmskade og infeksjon som sprer seg til det indre øret.

• Ved tinnitus er de indre hårceller i øret kommet i en slags krampetilstand.

(Kilde: Dom, Jæren tingrett, 31. januar 2006)

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer