STØYSKADD: Amund-Ragnar Bjerkeseth fikk invalidiserende øresus på grunn av støyen i Super Puma-helikopteret. Den tidligere Nordsjø-piloten fikk millionerstatning etter mange års kamp. Foto: Privat
STØYSKADD: Amund-Ragnar Bjerkeseth fikk invalidiserende øresus på grunn av støyen i Super Puma-helikopteret. Den tidligere Nordsjø-piloten fikk millionerstatning etter mange års kamp. Foto: PrivatVis mer

- Norske helikopterpiloter er garantert hørselsskade

Mens svenske piloter bare fikk fly 30 minutter om dagen, fløy norske i åtte timer. Stadig flere faller ut av jobb.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
SANDNES (Dagbladet): Super Puma-helikoptre frakter daglig norske oljearbeidere til og fra plattformene i Nordsjøen. Pilotene flyr gjerne åtte timer om dagen, med svært begrenset hørselvern. Med svenske krav ville Nordsjø-trafikken ha stanset opp.

Da Försvarsmaktens Säkerhetsinspektion på 90-tallet målte skyhøye støynivåer i cockpit, tok svenskene affære.

I 1996 ble det bestemt at pilotene bare fikk fly Super Puma i 30 minutter per dag.

- Forferdelig - Vi så at besetningens hørsel raskt ble svekket. Flere fikk tinnitus. Stort sett alle som har flydd Super Puma har hørselsskade, sier akustiker Arni Ingvarsson i A2 Acoustics. Han la fram de svenske forskningsresultateneHMS-konferansen «Farlig frekvens» i Sandnes tidlig i mai.

Flere norske Nordsjø-piloter, deriblant støyskadde Amund-Ragnar Bjerkeseth, var til stede under konferansen.

- Vi har visst om farene i ti år. Likevel flyr Pumaen opp til åtte timer om dagen i Norge i dag, sier Bjerkeseth som lider av invalidiserende øresus.

Arni Ingvarsson reagerer skarpt på dette.

- Det er helt forferdelig at norske piloter flyr så lenge i et så dårlig arbeidsmiljø, uten at det blir gjort noe med det. De er nærmest garantert å få hørselsskader, sier akustikeren.

Mye støy Maks tillatt støygrense i arbeidsmiljøet er satt til 85 desibel. I helikopteret ligger støynivået alltid over maksgrensa. Selv med hørselvern ligger gjennomsnittsnivået rundt maksgrensa. Dessuten er det i helikopter betydelig radiostøy som gir høye larmtopper og mye lavfrekvent støy som også antas å være skadelig for hørselen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag får også svenske Super Puma-piloter fly opp til åtte timer om dagen, men med langt mindre risiko enn sine norske kolleger. Dette skyldes avansert teknologisk beskyttelse utviklet gjennom flere år. Lyddempingen i hjelmene er sterkt forbedret, og det kommer mindre lyd fra øreklokkene.

- At man i Norge ikke har gjort det samme, må skyldes kortsiktig økonomisk tenkning. Det er fullt mulig å skape et mindre skadelig arbeidsmiljø for pilotene, men det krever en investering, påpeker Ingvarsson.

Politianmeldte Luftfartstilsynet Norske myndigheter har lukket ørene for helikopterpilotenes larmende arbeidsmiljø. Den støyskadde piloten Amund-Ragnar Bjerkeseth politianmeldte i 2003 Luftfartstilsynet for å ikke ivareta tilsynsplikten sin.

I politiavhør 11. oktober 2003 uttalte tidligere luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad at luftfart må unntas fra EUs nye regler for støy, hvor en mulig løsning er å regulere eksponeringstida.

FARLIG ARBEID: At Super Puma-helikopteret er forbundet med mye støy er vel kjent. Ingen helikoptertyper som lages i dag har et tilrådelig støynivå. Foto: Scanpix
FARLIG ARBEID: At Super Puma-helikopteret er forbundet med mye støy er vel kjent. Ingen helikoptertyper som lages i dag har et tilrådelig støynivå. Foto: Scanpix Vis mer

«Mistenkte forklarer at deres vurdering er da at dersom man skal gjennomføre en slik regulering så vil luftfarten i Nordsjøen være umulig, fordi avstandene er for lange», heter det i politidokumentet.

Først i februar i år ble den såkalte støyforskriften implementert og gjort gjeldende for norsk luftfart.

- Hva vil Luftfartstilsynet nå gjøre for å sikre at norske piloter får tilsvarende redusert risiko for støyskader som sine svenske kolleger?

- Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for et trygt arbeidsmiljø i henhold til kravene. Med støyforskriften har vi fått et verktøy til å føre et mer konkret tilsyn med hvilken kontroll arbeidsgiverne har på dette, sier seniorrådgiver Torkjell Vik i Luftfartstilsynet.

8 mistet lisensen Dagbladet har tidligere skrevet at en rekke piloter i CHC Helikopterservice, som flyr oljearbeidere ut i Nordsjøen, har fått invalidiserende tinnitus og mistet lisensen til å fly.

43 piloter i selkapet meldte om støyplager på jobben. Mellom 2001 og 2007 mistet åtte piloter lisensen til å fly og dermed også levebrødet.