MULIG FALSKE DELER: En granskningsrapport fra Forsvarskomiteen i Senatet i USA, avslører bruken av falske flydeler. Disse delene blir blant annet brukt i amerikanske C-130J Hercules-fly, som er samme typen Norge bruker. Bildet er av flyet "Frigg" på sin jomfrutur i 2008, og var det første av fire fly som Forsvaret tok i bruk. Foto: Morten Holm / SCANPIX
MULIG FALSKE DELER: En granskningsrapport fra Forsvarskomiteen i Senatet i USA, avslører bruken av falske flydeler. Disse delene blir blant annet brukt i amerikanske C-130J Hercules-fly, som er samme typen Norge bruker. Bildet er av flyet "Frigg" på sin jomfrutur i 2008, og var det første av fire fly som Forsvaret tok i bruk. Foto: Morten Holm / SCANPIXVis mer

Norske Hercules-fly kan inneholde falske deler

Norge handler deler til Hercules-flyene fra amerikanske myndigheter, som nylig avslørte falske reservedeler fra Kina.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En rapport fra Forsvarskomiteen i Senatet i USA, avslører bruken av falske flydeler. Flesteparten av disse delene kommer fra Kina.

Disse delene blir blant annet brukt i amerikanske C-130J Hercules-fly, som også Norge har i sin hangar.

- Vi har mottatt rapportene, og i første omgang har vi gjort en overordnet risikovurdering av situasjonen, sier Janne Værnø, informasjonsdirektør ved Forsvarets logistikkorganisasjon til Dagbladet.

Én million falske deler En kongressgranskning har påvist 1 800 tilfeller der det ble brukt falske deler i utstyr som ble produsert i årene 2009 og 2010, og til sammen var det snakk om over én million slike deler, går det fram av komiteens rapport.

- De høyteknologiske delene blir blant annet brukt i nattsyns-utstyr, radioer og GPS-systemer. Én enkelt slik falsk elektronisk del kan gjøre soldatene svært sårbare, slår granskerne fast.

Reservedelene til de norske C130J-flyene anskaffes gjennom amerikanske myndigheter, og da deres program FMS (Foreign Military Sales).

Strenge krav Forsvaret mener imidlertid at de stiller strenge dokumentasjonskrav til reservedeler som skal brukes på norske fly.

- Forsvaret har strenge krav til dokumentasjon. Partskatalogen for flyets tekniske ordre eller den godkjente tekniske håndboken vil være grunnlaget for å kunne bestille godkjente og autoriserte deler til fly. Vi har også tillit til de kvalitetssystemer amarikanske myndigheter har.

I 2008 tok Norge i bruk sitt første C-130J-fly «Frigg». Det var det første av totalt fire fly Norge gikk til anskaffelse av. Hercules-flyet som styrtet i Kebnekaise i mars «Siv», var også av samme typen. I ulykka døde fem norske offiserer.

Ingen tiltak Foruten å svekke både soldatenes og nasjonens sikkerhet, bidrar de falske delene også til å drive prisene på utstyret i været. Utskiftningen av et falskt dataminne som ble oppdaget i en rakett, ble for eksempel på over 16 millioner kroner, påpeker granskerne i rapporten.

Kebnekaise-ulykken: De falske delene fra Kina kan ha blitt brukt i norske Hercules-fly. Bildet er av "Siv" som styrtet i Kebnekaise tidligere i år. I ulykken døde fem norske offiserer. Dette var ett av fire C-130J-fly Norge har. Foto: Jan Severinsen / Forsvaret / Ntb Scanpix
Kebnekaise-ulykken: De falske delene fra Kina kan ha blitt brukt i norske Hercules-fly. Bildet er av "Siv" som styrtet i Kebnekaise tidligere i år. I ulykken døde fem norske offiserer. Dette var ett av fire C-130J-fly Norge har. Foto: Jan Severinsen / Forsvaret / Ntb Scanpix Vis mer

- Vi ser alvorlig på rapporten, og har bedt om en redegjørelse fra vår leverandør Lockheeed Martin og amerikanske myndigheter, sier Værnø.

Rundt 70 prosent av de falske delene som ble funnet, viste seg å komme fra Kina, men også fra Storbritannia og Canada kom det slike deler, konkluderer granskerne.

- Det rapportene påpeker blir ikke sett på som alarmerende med tanke på luftdyktighet, og vi iverksetter derfor ingen umiddelbare tiltak for våre fly nå. Men vi følger med, og vurderer situasjonen fortløpende, sier informasjonsdirektøren.

I ettertid av granskningen kritiserer komiteen Kina for å stikke kjepper i hjulene. Kommisjonen ønsket å få innblikk i Kinas leverandører og produsenter av delene, men ble nektet visum til landet.

JOMFRUTUR: Jomfruturen til Forsvarets nye transportfly C-130J Hercules, med navnet Frigg, gikk over Oslo i 2008. Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX
JOMFRUTUR: Jomfruturen til Forsvarets nye transportfly C-130J Hercules, med navnet Frigg, gikk over Oslo i 2008. Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX Vis mer