Norske jagerfly skal bombe

MANAS-BASEN (Dagbladet): For første gang siden 2. verdenskrig skal norske piloter inn i direkte kamphandlinger i krig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norske F-16 jagerfly vil etter all sannsynlighet bli satt inn i Afghanistan til høsten. Formålet er å delta i kampen mot det som er igjen av soldater fra al-Qaida og Taliban. Det kan bli snakk om to, fire eller seks norske jagerfly.

- Vi er forberedt på å sende disse flyene. Det er detaljer som må avklares i forhold til selve tidspunktet. Flyene vil ha en luft-til-bakke-rolle mot al-Qaida og Taliban, sier pressetalsmann Per Høiby i Forsvarets overkommando i Oslo til Dagbladet.

F-16-flyene vil være utstyrt med laserstyrte bomber og luft-til-bakke-raketter.

- Nordmennene må være forberedt på å bruke sine våpen hver eneste dag, sier kaptein William Grey i US Marines. Han vil ikke ut med hvor ofte de amerikanske jagerpilotene skyter med skarpt.

Småsteinproblem

I dag er det seks amerikanske F-18 jagerfly og seks franske av typen Mirage 2000 på den amerikanske basen på Manas flyplass rett utenfor Kirgisistans hovedstad Bisjkek. Det er plass til tolv jagerfly totalt. Franskmennene kommer til å trekke sine fly ut til høsten, kanskje tidligere. Dermed trengs det erstatning.

Norge har tilbudt F-16-fly, og disse er aktuelle sammen med danske og nederlandske jagerfly i det europeiske luftforsvarssamarbeidet EPAF.

Problemet for F-16-flyene er at takse- og rullebanene på Manas flyplass er for dårlige i øyeblikket. De er fulle av småstein og asfaltbiter.

F-16-flyene har veldig lavt luftinntak som nærmest virker som en støvsuger. Dermed kan småsteinene og asfaltbitene bli sugd inn i motorene.

Det arbeides for fullt med planer om å utbedre flyplassen. Etter planen vil den bli klar i løpet av september. Rett etter det kan de norske flyene være på plass.

De amerikanske flyene kom til Manas-basen 16. april og begynte sine stridstokter i Afghanistan et par dager seinere. Nå gjennomføres to til seks tokt per dag.

- Vår oppgave er å støtte bakkestyrkene i koalisjonen, ikke nødvendigvis bare de amerikanske. Vi driver rekognosering og bombing. Det er ikke alltid man vet om det blir kamp når toktet begynner, sier kaptein William Grey.

F-16 Fighting Falcon

  • Enmanns lettvektjager, produsert av General Dynamics Corporation for bruk i USAs, Belgias, Danmarks og Norges flyvåpen.
  • Norge fikk levert 72 fly i perioden 1981- 84. I dag har Norge 57 fly igjen som opererer fra Bodø, Ørlandet og Rygge.
  • Topphastighet: Mach 2,02 (ca. 2000 km/t)
  • Maks flyhøyde: ca. 18 300 m
  • Vingespenn 10 m, lengde 14,5 m og høyde 5 m

Ikke eskorte

Under krigen i Kosovo i 1999 fløy norske F-16 jagerfly eskorteoppdrag.

- Her er det ikke slike oppdrag. Man må fly ned og gjøre jobben selv, sier kaptein Grey og legger til at det ikke er mye fiendtlig ild. For det meste har de gjenværende soldatene i al-Qaida og Taliban bare håndvåpen, og det duger ikke mot jagerfly i stor høyde. Amerikanerne har ikke mistet ett eneste fly fra Manas-basen.

- Jagerfly redder liv. Soldatene som er på bakken kan ikke se alt. Om flygerne ser våre fiender, kan de nøytralisere dem, sier kaptein Grey.

Han mener det vil bli bra å samarbeide med nordmennene om de kommer.

- Vi vil bli et bra team, sier han. Han har følgende råd til de norske flygerne:

- Bruk all tid dere kan på trening før dere drar hjemmefra. Det får dere ikke tid til når dere kommer hit.

I Afghanistan vil nordmennene også bli veiledet av soldater på bakken. Kanskje får soldater fra den norske spesialstyrken av og til jobben med å føre sine landsmenns våpen til målet.

ØNSKER VELKOMMEN: Kaptein William Grey i US Marines.
PÅ VEI: Bildet viser norske jagerfly i formasjon under et treningsoppdrag. Til høsten blir det alvor, når Norge sender kampfly som skal delta i kamper mot de gjenværende Taliban-styrkene i Afghanistan.