LETTELSE: Folk ved SAS' hovedkvarter i København omfavnet hverandre etter at norske kabinansatte ble enige med selskapet om en avtale i natt. Foto Johan Nilsson / NTB scanpix
LETTELSE: Folk ved SAS' hovedkvarter i København omfavnet hverandre etter at norske kabinansatte ble enige med selskapet om en avtale i natt. Foto Johan Nilsson / NTB scanpixVis mer

Norske kabinansatte sier ja - avtale med sju av åtte

12: Styrelederen i SAS og kabinansattes øverste leder har kommet til møtet. SAS' konsernsjef: -Vi MÅ komme i mål.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): SISTE OPPDATERINGER:

•12.10: Forhandlingene trappes opp: SAS' styreformann Fritz Schur ankom forhandlingslokalene på Kastrup like før 12 - rett etter lederen i kabinsansattes hovedsammenslutning FTB, Bente Sorgenfrey, melder Danmarks Radio.

•11.50: SAS-ledelsen og den danske kabinforeningen CAU forhandler fortsatt. Ingen talspersoner for de danske kabinansette har sagt noe i hele natt eller formiddag til media på Kastrup.  Det siste livstegnet fra SAS, kom fra konsernsjef Rickhard Gustafson for snart tre timer siden. Han møtte da media til en kort redegjørelse med klar konklusjon: SAS må komme til en avtale også med den åttende og siste fagforeningen.

•11.35: - Business as usual, rapporterer medierådgiver Joachim Westher Andersen på Oslo Lufthavn Gardermoen. Bare to SAS-fly til og fra Gardermoen er innstilt i dag:  07.40 til København og 11.50 fra Bodø.

•10.20: Selv om det fortsatt gjenstår en avtale med de danske kabinansatte for å avverge konkurs, har SAS-aksjen gått opp 21 prosent siden Oslo Børs åpnet i dag.

Den danske flyanalytikeren Ole Kirchert  Christensen tror SAS vil overleve selv om det fortsatt mangler en avtale de danske kabinansatte. Med en avtale vil nødvendige lønnsreduksjoner være på plass.

Men fortsatt gjenstår det andre store kostandsproblemetr: gamle fly som er dyre i drift. SAS får først i 2014 nye fly som bruker mindre drivstoff. Inntil da vil SAS ha en rekke fly i flåten som bruker mer drivstoff enn konkurrentenes, sier Christensen til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

 STYRELEDEREN PÅ PLASS:  Styreleder Fritz Schur kommer til SAS-huset på Kastrup like før 12 i dag. Foto: Johan Nilsson / NTB Scanpix.
STYRELEDEREN PÅ PLASS: Styreleder Fritz Schur kommer til SAS-huset på Kastrup like før 12 i dag. Foto: Johan Nilsson / NTB Scanpix. Vis mer

•10.05: - Vi forhandler fortsatt, skriver pressesjef SAS Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, i en sms til Danmarks Radio for noen minutter siden.

•09.40: Det første SAS-flyet fra Gardermoen til Kastrup i dag ble innstilt på grunn av mannskapsmangel. - Vi har ingen meldinger om at flere SAS-fly fra Norge i dag blir innstilt.

- Men det kan bli innstillinger fra Kastrup, sier pressetalsmann Tormod Sandstø i SAS Norge til Dagbladet.

•09.15:  — Vi må komme i mål. Det er kjempeviktig for selskapet. Vi jobber aktivt og strever videre, sier SAS' konsernsjef Rickard Gustafson til media utenfor forhandlingslokalene på Kastrup, ifølge NTB.
Han avslår å kommentere opplysningene om at fristen fra bankene skal ha gått ut 7.30 mandag morgen og sier det forhandles videre. Han ønsker heller ikke å si noe om når partene må bli ferdige med forhandlingene.
•09:  Det er ennå ikke inngått noen avtale mellom SAS og den danske kabinforeningen CBU.

Norsk Kabinforening har måttet gi etter på absolutt alle områder. — Vi er med på å redde arbeidsplassene til våre kolleger og redder SAS, men vi kommer til å føle dette på kroppen, det blir tøft, sier andre nestleder Espen Pettersen til NTB.
•08.30: Norsk Kabinforening er blitt enig med SAS om en avtale. 7 av 8 fagforeninger har dermed inngått avtale - bare den danske kabinforeningen gjenstår, melder NRK Dagsnytt.  Danske medier har ikke detaljer om hva som skiller SAS-ledelsen og foreningen som organiserer 1 500 danske kabinansatte: Cabin Attendants Union.

•08.25: Regjeringens beredskapsutvalg er klar til å iverksette kriseplaner direkte dersom det ikke blir en avtale. Det er ekstraordinære planer blant annet for å sikre syketransport, opprettholde Widerøes rutemønster og sikre forbindelsen med Svalbard, bekrefter næringsminister Trond Giske overfor TV 2.

Giske gjentar at SAS vil være tjent med å komme inn i en større eiersammenslutningen. Han viser til at langt større KLM ble kjøpt opp av Air France for noen år siden.

•08.15: Ifølge Danmarks Radio har de to kabinforeningene nå levert sitt siste tilbud.

 GARDERMOEN KL. 09:  Dagens SAS-fly i rute på Oslo Lufthavn Gardermoen. Det første flyet til Kastrup ble innstilt pågrunn av mannskapsmangel. Ingen flere innstillinger er varslet fra norske flyplasser i dag, men SAS Norge varsler innstillinger eller forsinkelser fra Kastrup. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix.
GARDERMOEN KL. 09: Dagens SAS-fly i rute på Oslo Lufthavn Gardermoen. Det første flyet til Kastrup ble innstilt pågrunn av mannskapsmangel. Ingen flere innstillinger er varslet fra norske flyplasser i dag, men SAS Norge varsler innstillinger eller forsinkelser fra Kastrup. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix. Vis mer

•08: De norske og danske kabinforeningene forhandler fortsatt med SAS-ledelsen, som ikke har godtatt det siste utspillet fra de kabinansatte: at arbeidstiden kan økes fra 44 til 47,5 timer pr. uke, ifølge TV 2. Økningen i arbeidstid er ikke nok for SAS-ledelsen.  

 — Det er en god tone i forhandlingene, sier andre nestleder Espen Pettersen i Norsk Kabinforening ved 08-tiden mens leder Elisabeth Goffeng er i forhandlingsmøte.

•07:30: Bankene har satt en frist til klokka 7.30 for SAS med å komme fram til en avtale med fagforeningene, melder TV 2.

Kun noen minutter før klokken 07.30 meldte SAS på sin egen Twitter-konto at forhandlingene med noen fagforeninger fortsatt pågår.

•07: Flytrafikken ser ut til  være i rute, ifølge nettsidene til SAS.

•06: SAS-pilotene i både Norge, Sverige og Danmark har sagt ja til en ny avtale med SAS-ledelsen, melder NTB.

— Vi ser fram til å få de siste på plass, sier flyselskapets danske pressesjef, Trine Kromann-Mikkelsen til Ritzau - med henvisning til de to kabinforeningene som fortsatt forhandler med SAS-ledelsen.

Pressesjef i SAS, Elisabeth Manzi, sier til TT at det nå gjenstår to fagforeninger: Danske Kabinforening CAU og Norsk Kabinforening NKF, melder SVT i morgentimene.

•05.45: Fagforeningen til de tidligere Braatens-pilotene i SAS, SAS Scannor Flygerforening (SNF), har underskrevet en ny avtale med SAS-ledelsen, melder NTB.

FEBRILSK AKTIVITET: Framtida til SAS var fortsatt helt uviss ved midnatt. I hovedkvarteret utenfor København pågikk intens møtevirksomhet for å finne en løsning. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
FEBRILSK AKTIVITET: Framtida til SAS var fortsatt helt uviss ved midnatt. I hovedkvarteret utenfor København pågikk intens møtevirksomhet for å finne en løsning. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix Vis mer

Avtalen ble undertegnet klokka 5.30 mandag morgen.

— Vi har sagt ja til å være med på innsparingene som må på plass, bekrefter leder i SNF, Jan Levi Skogvang, til NTB.

Ifølge ham inneholder avtalen innsparinger på både lønn og pensjon.

•05.30: De svenske kabinansatte i fagforeningen Unionen har sagt ja til en ny avtale med SAS, ifølge TT.

Ifølge en pressemelding vil den nye avtalen gjelde fra 1. desember.

-Dette har vært en meget vanskelig beslutning. Det vil være merkbare endringer i arbeidsforholdet til de ansatte, men alternativet hadde vært verre. Vi har lyktes med å stoppe foretakets krav på lønnskutt som hadde fått store konsekvenser både for enkeltpersoner og for utviklingen på hele arbeidsmarkedet, sier Unionens formann Cecilia Fahlberg. 

Unionen har nærmere 2000 medlemmer. Knapt 600 av disse er kabinansatte, mens de øvrige består i blant annet av bakkepersonell, bookingansvarlige, IT og administrasjon.

Første fagforening
•01.15: SAS Norge kabinforening (SNK) signerte natt til mandag en ny avtale med SAS, bekrefter leder Anneli Nyberg til NTB.

- Vi har som første fagforening i SAS tatt ansvar for våre medlemmers arbeidsplasser. Vi kan ikke kommentere innholdet nå. Vi signerte for en stund siden, sier hun til Expressen.

AVTALE I BOKS: Jens Lippestad, som er forman for de norske pilotene, snakker her med pressen utenfor SAS-huset på Kastrup mandag morgen. Det foregår fremdeles forhandlinger i SAS, men noen foreninger har blitt enige. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
AVTALE I BOKS: Jens Lippestad, som er forman for de norske pilotene, snakker her med pressen utenfor SAS-huset på Kastrup mandag morgen. Det foregår fremdeles forhandlinger i SAS, men noen foreninger har blitt enige. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Vis mer

Nyberg understreker at de ikke er fornøyde, og at den nye avtalen krever mye av de ansatte. Det vanskeligste var spørsmålene om kutt i lønnen.

- Det er ikke en bra avtale. Ingen er fornøyde. Det går jo direkte på lommeboka til alle ansatte, sier hun til SVT.

Jubelscener
Expressens journalist utenfor SAS' hovedkvarter i København rapporterer at folk på to ulike etasjer jublet og omfavnet hverandre om lag en halv time før enigheten ble offentliggjort.

Konserndirektør i SAS, Fleming Jensen, er glad for avtalen med SNK, men gjorde det ved 03-tiden i natt klart at det fortsatt er langt igjen i forhandlingene med de sju andre fagforeningene.

- Vi forhandler med full intensitet, og vi må be fagforeningene utvise det ansvaret som er nødvendig slik at vi kan få signert avtalene, sier han, ifølge Danmarks Radio.

Forhandlinger etter fristen
SAS opplyste først at de også kommet til enighet med den andre fagforeningen for kabinansatte i Norge, Norsk Kabinforening (NKF), men det stemmer ikke.

- Jeg fikk feil informasjon, sier pressesjef i SAS, Elisabeth Manzi, ifølge NTB.

I natt opplyste informasjonssjef for SAS i Norge, Knut Morten Johansen, til Dagbladet at forhandlingene pågår etter den opprinnelige fristen midnatt.

- Forhandlingene pågår med formål om å finne en løsning i en veldig krevende situasjon. Jeg er ikke kjent med om det er satt en ny tidsfrist. Vi forholder oss fortsatt til at flyene vil gå som normalt mandag, sa Johansen.

Ny frist til mandag
Partene fortsetter forhandlingene i hovedkvarteret utenfor København.

Ifølge dansk TV 2 har bankene gitt selskapet frist til mandag morgen.

Pilotene bekrefter at de blant annet fortsetter sine forhandlinger.

- Ballen ligger hos SAS. Det er vi som har overlevert det siste forslaget, og det er det man holder på å jobbe med nå, sier Rebecca Rosenvinge, kommunikasjonsmedarbeider i Svensk Pilotförening til nyhetsbyrået TT.

Flyselskapet ber passasjerene ta utgangspunkt i at mandagens avganger går som planlagt. Unntaket er morgenflyet fra Oslo til København klokka 7.40, som er innstilt, ifølge NTB.

Mangler personell
Pressesjef i SAS, Elisabeth Manzi, sier til SVT at flyavgangene som er innstilt mandag morgen ikke har noe med de pågående forhandlingene å gjøre.

- Vi har rett og slett en «lack of crew». Vi har ikke besetningen på riktig sted på tidspunktet hvor flyene skal gå, forklarer hun.

Dagbladet følger utviklingen.