Norske krigsskip havnet i Nigeria

- Langt i fra hva som var avtalen, sier Forsvaret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): For to år siden solgte Forsvaret seks pensjonerte missiltorpedobåter til et britisk sikkerhetsselskap som de aldri sjekket bakgrunnen til.

Nå er de samme båtene spydspissen i en privat kystvaktstyrke kontrollert av den tidligere nigerianske opprørslederen Government «Tompolo» Ekpemupolo (44). Dagbladet kan avsløre at de tidligere norske krigsskipene nå driver væpnet piratjakt, pengeoppkreving og overvåking i et av verdens mest lovløse farvann.

Les hele avsløringen i vår plussutgave, eller kjøp Dagbladets helgeavis.

Skulle selges Forsvarets logistikkorganisasjon står bak salget av de seks Hauk-klasse missiltorpedobåtene KNM «Geir», «Jo», «Stegg», «Terne», «Hauk» og «Tjeld». Skipene utgjorde ryggraden i det norske MTB-våpenet og ble så sent som i 2001 kraftig modernisert for å kunne holde et høyt operativt nivå fram til 2015. Men i 2008 ble de erstattet av den nye klassen Skjold.

Mens seks av krigsskipene ble hugget opp og to beholdt som målskip, ble de siste seks «demilitariseres» ved å fjerne alt av våpensystemer slik at de kunne selges på det private markedet.

I LAGOS: Dette bildet ble tatt i havna i Lagos forrige uke, og viser fire av de seks tidligere missiltorpedobåtene side om side, med soldater om bord. Foto: Privat
I LAGOS: Dette bildet ble tatt i havna i Lagos forrige uke, og viser fire av de seks tidligere missiltorpedobåtene side om side, med soldater om bord. Foto: Privat Vis mer

Men selv om Utenriksdepartementets strenge regelverk er klinkende klart på at Norge og Forsvaret ikke kan eksportere eller selge materiell eller tjenester til private aktører som kan komme til å bevæpne dem og tilby sikkerhetstjenester i konfliktområder, er det nettopp det som har skjedd.

Sjekket ikke bakgrunnen I 2012 ga Utenriksdepartementet grønt lys for selge skipene for 27 millioner kroner til det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global. Dagbladet får bekreftet både fra Forsvaret og fra Utenriksdepartementet at de ikke sjekket bakgrunnen til selskapet, eller spurte om de planla å bevæpne skipene. Dette til tross for at de selv oppga at de ville bruke dem til å bekjempe ulovlig fiske langs kysten av Vest-Afrika.

Det var tilstrekkelig for Forsvaret og UD at selskapet selv ga forsikringer om at de ville seile under britisk flagg, ledet og ført av et erfarent europeisk mannskap.

- Vi har ikke egne ansatte som jobber med kartlegging av kjøpere og deres egnethet. UD gjør disse vurderingene, sier informasjonsdirektør Marianne Øiahals ved FLO til Dagbladet.

Det avviser Utenriksdepartementet, og sier Forsvaret som eksportør har ansvaret.

BYGGET OM: Alle våpensystemer ble fjernet før salget, men skipene skal ha fått avanserte radarer etter ønske fra kjøperen CAS Global. Her ligger de klare i Horten etter ombyggingen. Foto: Forsvaret
BYGGET OM: Alle våpensystemer ble fjernet før salget, men skipene skal ha fått avanserte radarer etter ønske fra kjøperen CAS Global. Her ligger de klare i Horten etter ombyggingen. Foto: Forsvaret Vis mer

- Det avgjørende for om et sivilt salg kan gjennomføres er sluttbrukeren og hvilket formål skipene skal benyttes til. Eksportøren har ansvaret for å legge frem relevant dokumentasjon og UD tar deretter stilling til om dokumentasjonen er tilstrekkelig, sier fungerende informasjonssjef i UD, Frode O. Andersen.

Helt på jordet Enkle søk på internett hadde avdekket at det britiske sikkerhetsselskapet har sterke bånd til Nigeria og kjente leiesoldater og private sikkerhetsaktører. Kontoadressen, som Dagbladet har oppsøkt er i realiteten en postkasse tilknyttet en camping- og martnadsplass på et jorde utenfor London.

Det er uklart hva forbindelsen er mellom det britiske selskapet, og den tidligere opprørslederen som nå disponerer båtene. Men sporingsinformasjon på skipene og bildedokumentasjon Dagbladet sitter på viser at skipene nå opererer fra havnebyen Lagos, og er en del av den private nigerianske kystvaktflåten.

- Hvis dette stemmer, er det ganske langt i fra det som står i sluttbrukererklæringen vi fikk fra selskapet CAS Global. Det hele virker uryddig. Hadde vi visst det vi vet nå, ville vi aldri ha anbefalt et salg, sier Marianne Øiahals ved FLO til Dagbladet.

Utenriksdepartementet mener forutsetningen hele veien har vært at skipene skulle bygges om slik at de var sivile før de forlot Norge.

- Dette er en sak om salg av sivile skip til et selskap i Storbritannia, og UD har fulgt de reglene som gjelder for norsk eksportkontroll, sier Frode O. Andersen.

Les hele avsløringen i vår plussutgave, eller kjøp Dagbladets helgeavis.

PÅ OPPDRAG: Fire av de seks MTBene som nå har havnet i Nigeria har tjenestegjort for Norge under FN-flagg utenfor kysten av Libanon. Nå bærer de nigerianske flagg i en privat marinestyrke. Foto: Forsvarets mediesenter.
PÅ OPPDRAG: Fire av de seks MTBene som nå har havnet i Nigeria har tjenestegjort for Norge under FN-flagg utenfor kysten av Libanon. Nå bærer de nigerianske flagg i en privat marinestyrke. Foto: Forsvarets mediesenter. Vis mer