- Norske livbåter farlige

Etterforskere i det amerikanske kystverket gir det norske selskapet Norsafe skylda for at livbåtøvelsen kostet en mann livet og skadet to andre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Kanadiske Andrew Caldwell ble 49 år. For den erfarne oljearbeideren ble sikkerhetsøvelsen langt fra sikker. Plutselig løsnet festene til livbåten som han og to kollegaer satt i, livbåten stupte 20 meter ned i vannet og Caldwell mistet livet. Kevin Nicholson og Charles Dorey slapp fra uhellet med endel beinbrudd, skriver avisa Canada East

Etterforskere fra den amerikanske kystvakta advarer mot mekanismen som skal løse ut livbåtene. For folk inne i båten kan det se ut til at mekanismen er sikret, mens det motsatte er tilfellet.

Etterforskerne er ennå ikke ferdige med sin gransking av det norske Camsafe-opphenget, men advarer samtlige platformer og båter som bruker dette systemet mot å gjennomføre livbåtøvelser før rapporten er ferdig.

- Slangemenneske

Norsafe har produsert livbåter siden 1903, og er i dag en ledende produsent av både livbåter og sikkerhetsutstyr til oljeplatformer og skip.

Inntil ulykken trodde Nicholson og kollegaene hans at livbåtene hang sikkert i festemekanismene når en spak inne i cockpiten sto i låst posisjon, og en lampe lyste grønt. Denne mekanismen heter Camsafe og produseres av Norsafe.

Ulykken har avdekket at det er vanskelig å forsikre seg om at båten henger sikkert over vannflaten fra innsiden av livbåten.

- Du må på en måte åle deg ut og strekke kroppen for å sjekke mekanismen, sier etterforsker Edward Green til avisa.

- Du må være slangemenneske for å se den, sier Nicholson.

Han tar nå til orde for at det norske selskapet gjør noe med den angivelig skumle opphengsmekanismen.

- De bør komme opp med et bedre system, synes han.

Menneskelig feil

Norsafe er ikke enige i at det er en feil på opphengssystemet deres.

- Det har ikke vært noen ulykker med Camsafe tidligere, sier Dag Songedal visepresident i Norsafe til Dagbladet.no.

Han understreker at den amerikanske kystvakta ikke har kommet med sin endelige rapport og er forsiktig med å peke på en mulig årsak.

- Det følger med en manual, der står det at man alltid skal sjekke visuelt, at båten er sikret etter at den er hengt opp. Det har nok ikke vært gjort i dette tilfellet, sier Songedal.

Det er solgt rundt 90 sett med Camsafe verden rundt. Den amerikanske kystvakta anbefaler alle som har dette systemet å sjekke det nøye, og avstå fra alle øvelser.

Norsafe er en av verdens største leverandører av livbåter. Livbåten som falt ned er av modellen Miriam, en 8,5 meter lang innelukket båt som har vært i produksjon flere år.

ADVARER: Den amerikanske kystvakta ber alle som har kjøpt Camsafe-opphenget være ekstra forsiktige.