Norske myndigheter avventende

Sosial- og Helsedirektoratet har satt sine jurister til å finlese den oppsiktsvekkende dommen fra Sverige hvor svenske aviser får trykke alkoholreklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den oppsiktsvekkende dommen fra den svenske markedsdomstolen som åpner for at trykte medier kan annonsere for alkohol har også vært et hett tema i det norske Sosial- og Helsedirektoratet i dag. Norske myndigheter var spente på den svenske konklusjonen, og har nå satt sine egne jurister til å finlese dommen. Sosial- og Helsedirektoratet vil derfor ikke kommentere detaljene rundt dommen før de selv har gått ordentlig gjennom den.

- I utgangspunktet har vi en egen lov i Norge, og det er den vi er satt til å forvalte. Vi kommer til å sette oss ned og se på domspremissene før vi gir noen kommentarer, sier direktøren for avdelingen rusmidler i Sosial- og Helsedirektoratet, Mari Trommald, til Dagbladet.no.

Trommald ønsker ikke å spekulere i om dommen får konsekvenser for norsk lovgivning. Myndighetene må uansett vente på en provokasjon før dommen får noen reelle konsekvenser i Norge.

- Vi har en klar lovgivning i Norge, men vi følger med interesse med på på som skjer, ikke bare i Sverige, men i alle europeiske land, sier Trommald.

Les også: Vil provosere fram lovendring i Norge.