Ekspanderer:  Jørgen Jørgensen og Norrøna satser på ny butikk i München. Foto: Jørgen Hyvang/FA
Ekspanderer: Jørgen Jørgensen og Norrøna satser på ny butikk i München. Foto: Jørgen Hyvang/FAVis mer

Norske Norrøna vil erobre alpene

Norrøna-eier Jørgen Jørgensen har bestemt seg for å svelge skyhøy husleie, og satser med egen butikk i sentrum av München.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Vi regner med å åpne en butikk i sentrum av München i løpet av siste kvartal i år, sier Jørgen Jørgensen til Finansavisen.

Å øke eksporten har lenge vært et mål for den norske klesprodusenten, men det er tøft å lykkes utenfor Norge. Eksporten øker i kroner, men prosentandelen ligger relativt stabilt ettersom salget øker i Norge.

- Vi ønsker å gjøre dette på vår måte, og det er veldig viktig at vi får kommunisert merket som vi ønsker det. Derfor åpner vi en egen brand store, sier Jørgensen til avisen.

Saftig husleie Sentrum av München tiltrekker seg store mengder turister, og innenfor de gamle bymurene er husleiene høye. Snittprisen ligger på 18.000 kroner kvadratmeteren. Med en butikk på 200 til 300 kvadratmeter, kan den årlige husleien fort ende på 4 til 5 millioner kroner.

Til sammenligning kan de høyeste leieprisene i de mest attraktive gatene i Oslo sentrum overstige 25.000 kroner pr. kvadratmeter, men prisene varierer mye.

- På kjøpesentre i Norge er det et helt annet nivå på husleien enn her i München, men det er viktig for oss å bygge merkevarekjennskapen, sier Jørgensen til Finansavisen.

Med en times biltur til mange alpedestinasjoner, er den tyske storbyen sett på som et godt sted å starte. Mange av Norrønas internasjonale konkurrenter har allerede store butikker her. Drømmen er Sendlinger Strasse, som er Münchens mest sentrale gågate. Merker som Peak Performance, The North Face og Timberland er allerede etablert her.

- Vi har budsjettert konservativt, og regner med å klare 10 millioner kroner i omsetning. Det er der vi ligger i de norske butikkene. Vi kan håpe på 20 millioner, og drømme om enda større omsetning, sier Jørgensen.

I tillegg til åpning av butikken, følger Norrøna opp med en større markedsføringspakke for å underbygge budskapet.

- Vi har en relativt omfattende markedsplan for flere av eksportmarkedene, med en variert medieplan som omfatter print, digitalt, PR og utendørsplakater, sier markedsdirektør Martin Lien til Finansavisen.