Norske pårørende skuffet

STEINKJER/TROMSØ (NTB): Norske pårørende etter Estonia-ulykken er svært misfornøyde med resultatene av granskingen etter ferjekatastrofen i 1994. De har liten eller ingen tillit til rapporten fra den internasjonale havarikommisjonen som ble lagt fram i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nordmannen Ants Sormul (75) mistet sønnen Matti (46) i katastrofen for drøyt tre år siden. Sormul mener at den hele og fulle sannhet ikke er kommet fram i rapporten som ble lagt fram onsdag.

- Sannheten vil komme for en dag. Jeg håper bare det skjer mens jeg ennå lever, sier han.

Sormul som har deltatt i den internasjonale støttegruppen etter forliset, er på ingen måte overbevist om at sluttrapporten fra den internasjonale havarikommisjonen gir alle svar til de som mistet sine i ferjeforliset.

- Jeg er overbevist om at det finnes ubesvarte spørsmål som kan gi svar på hvorfor katastrofen skjedde. Gåtens svar ligger i dobbelt- eller trekantspillet mellom det tyske verftet som bygde båten og de opprinnelige eierne av Estline. Her tror jeg mektige krefter har vært inne og trukket i strenger, sier Ants Sormul til NTB.

Taktisk spill

- Jeg støtter Sormul fullt ut. Vi er vitne til et taktisk spill der sterke krefter legger press på kommisjonen. Det positive i det jeg har fått referert fra rapporten er at det stilles flere spørsmål ved disposisjonene svenske sjøfartsmyndigheter gjorde både før og etter forliset, sier Harald Setsås, som har vært talsmann for de norske etterlatte etter ulykken.

Han stiller spørsmål ved hvorfor «Estonia» som ikke var konstruert for harde farvann fikk dispensasjon for ferjetrafikk i Østersjøen. Det var svenske sjøfartsmyndigheter som også ga dispensasjon for ikke å bygge et vanntett skott bak baugporten, slik forskriftene krever.

Krever heving

Setsås og noen av de etterlatte krever først og fremst at «Estonia» heves slik den svenske statsministeren lovet rett etter katastrofen. Dernest krever Setsås at skyldspørsmålet blir plassert en gang for alle.

- Det er fortsatt mulig å identifisere omkomne om bord. Jeg mistet min seks år gamle datter, og ønsker å få en grav å gå til. «Estonia»-forliset var ikke en vanlig ulykke. Noe sviktet, men vi vet ennå ikke hva, etter at tre sentrale aktører kaster fram rapporter for å skyve fra seg ansvar. De tre er det tyske verftet som bygde «Estonia», svenske sjøfartsmyndigheter og rederiet Estline som drev «Estonia», sier Setsås til NTB.