Norske pasienter går glipp av erstatning

I fjor fikk 761 nordmenn erstatning etter feilbehandling i helsevesenet. Dette er altfor få, ifølge Norsk Pasientskadeerstatning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stadig flere nordmenn får erstatning etter feilbehandlinger i helsevesenet. I fjor økte beløpet som ble utbetalt med 55 prosent, til 380 millioner kroner, sammenliknet med 2002. Likevel mener Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) at langt flere burde fått erstatning.

- Vi har lenge visst at mørketallene er store, men fikk et lite spark bak da rapporten fra Statskonsult kom i fjor høst. Den bekreftet at helsepersonells generelle kunnskap om pasientrettighetene er for dårlig, sier NPE-direktør Erling Breivik.

Infokampanje

Ordningen har helt siden opprettelsen i 1988, blitt kritisert for:Lang saksbehandlingstid.Mangelfull service.Unødvendig streng praktisering av erstatningsreglene.

Dette var også bakgrunnen for at Helsedepartementet ba Statskonsult evaluere ordningen i fjor. Men nå tar NPE selv grep og kjører i gang en informasjonskampanje rettet mot helsepersonell landet rundt. I løpet av året skal 2500 sykehusansatte på informasjonsmøter om ordningen. Ytterligere 60000 vil få tilsendt infobrosjyrer. Målet er at de skal bli bedre i stand til å gi pasientene informasjon om hvilke rettigheter de har.

- Samtidig trenger også helsepersonellet å føle trygghet for at de ikke blir personlig saksøkt hvis skade oppstår, sier Breivik.

Ortopedi og kreft

I fjor mottok NPE 2332 søknader fra pasienter som mener de er feilbehandlet. 761 fikk medhold og tilkjent erstatning. Dette er 200 flere enn året før, selv om antallet saker sank.

Ortopedi og kreft er de saksområdene som har flest saker hos NPE. Fødselskader har færre saker, men er et viktig saksområde fordi det ofte er kompliserte saker med store skader på barnet.