Norske pasienter går glipp av erstatning

I fjor fikk 761 nordmenn erstatning etter feilbehandling i helsevesenet. Dette er altfor få, ifølge Norsk Pasientskadeerstatning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Stadig flere nordmenn får erstatning etter feilbehandlinger i helsevesenet. I fjor økte beløpet som ble utbetalt med 55 prosent, til 380 millioner kroner, sammenliknet med 2002. Likevel mener Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) at langt flere burde fått erstatning.

- Vi har lenge visst at mørketallene er store, men fikk et lite spark bak da rapporten fra Statskonsult kom i fjor høst. Den bekreftet at helsepersonells generelle kunnskap om pasientrettighetene er for dårlig, sier NPE-direktør Erling Breivik.

Infokampanje

Ordningen har helt siden opprettelsen i 1988, blitt kritisert for:Lang saksbehandlingstid.Mangelfull service.Unødvendig streng praktisering av erstatningsreglene.

Dette var også bakgrunnen for at Helsedepartementet ba Statskonsult evaluere ordningen i fjor. Men nå tar NPE selv grep og kjører i gang en informasjonskampanje rettet mot helsepersonell landet rundt. I løpet av året skal 2500 sykehusansatte på informasjonsmøter om ordningen. Ytterligere 60000 vil få tilsendt infobrosjyrer. Målet er at de skal bli bedre i stand til å gi pasientene informasjon om hvilke rettigheter de har.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.