MISSIL: Pressebilde av et Exocet-missil som fyres av fra et skip. Missilet drives av norske rakettmotorer. Foto: MBDA
MISSIL: Pressebilde av et Exocet-missil som fyres av fra et skip. Missilet drives av norske rakettmotorer. Foto: MBDAVis mer

Krigen i Jemen

Norske rakettmotorer med på sjøblokaden av Jemen

Den saudiledede koalisjonen som kriger i Jemen har i lange perioder blokkert mat og nødhjelp fra å komme inn til landets havner. Flere av skipene som deltar i sjøblokaden er utstyrt med missiler drevet av norske rakettmotorer.

(Dagbladet): Det norske våpenfirmaet Nammo, tidligere Raufoss ammunisjonsfabrikk, har i løpet av de siste åra etablert seg som eneleverandør av rakettmotorer til flere større missiltyper internasjonalt. To av disse missilene er å finne på den Saudi-ledede koalisjonens skip, som i perioder har sperret havnene i Jemen.

MISSIL: Pressebilde av et ESSM-missil som fyres av fra et skip. Foto: Raytheon.
MISSIL: Pressebilde av et ESSM-missil som fyres av fra et skip. Foto: Raytheon. Vis mer

Koalisjonen gikk militært inn i Jemen i 2015 for å støtte eksilregjeringen etter Houthi-opprørerne tok makten i landet. Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater har vært de mest aktive landene i koalisjonen, men en rekke andre arabiske land deltar også med mindre bidrag. Både koalisjonen og Houthi-opprørerne har fått kritikk for omfattende brudd på folkeretten.

- Kan holdes ansvarlig

Mads Harlem, leder av folkerettsseksjonen i Røde Kors, reagerer på at Nammos rakettmotorer har havnet i Jemen.

- Disse motorene har ikke noe i Jemen å gjøre, sier han til Dagbladet. Han fortsetter:

- Det som er med denne konflikten, er at det rapporteres om at det blir begått krigsforbrytelser på alle sider. Norske underleverandører kan holdes ansvarlig for medvirkning til krigsforbrytelser etter de norske straffebestemmelsene, dersom disse missilene har vært brukt til krigsforbrytelser.

Harlem mener Nammo tar en sjanse når de tillater eksport av missildeler til land som leverer A-materiell videre til landene i koalisjonen.

- Nammo har et ansvar når det gjelder hvem de selger til og hva de selger, uavhengig av hva de har fått lisens til av norske myndigheter. Her ville det vært naturlig å stille krav til at dette ikke skal brukes i Jemen på grunn av de omfattende bruddene på folkeretten fra alle parter i konflikten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Emiratiske korvetter

Missilene det dreier seg om er det franskproduserte Exocet MM-40, og amerikanske Raytheons Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM).

Ifølge det svenske fredsforskningsinstituttet SIPRI, har De forente arabiske emirater i løpet av de siste åra kjøpt over to hundre ESSM og hundre og femti Exocet MM-40. Begge missilene er i bruk på landets militære Baynunah-korvetter, som deltar i blokaden.

Exocet-missilet er også eksportert til flere av de andre landene i Jemen-koalisjonen. Både Marokko og Egypt har kjøpt dem til sine FREMM-fregatter. Selv om egyptiske skip også deltar i blokaden, er det uvisst om akkurat denne fregatten er med.

Saken fortsetter under bildet.

DELTAR: Exocet-missilene montert på de emiratiske korvettene. Foto: Mztourist, Wikimedia commons.
DELTAR: Exocet-missilene montert på de emiratiske korvettene. Foto: Mztourist, Wikimedia commons. Vis mer

De emiratiske Baynunah-korvettene har de siste åra vært observert langs kysten av Jemen flere ganger, og tidvis også i Assab-havna i Eritrea, ifølge bransjemagasinet IHS Jane's. Havna brukes som base for koalisjonens operasjoner til sjøs utenfor Jemen. Saudi-Arabias krigsskip er også observert her.

I løpet av det siste halvannet året har det vært flere trefninger mellom Houthi-opprørerne og koalisjonens skip, blant dem Baynunah-korvettene. Detaljene om hver trefning er vanskelig å bekrefte ettersom saudi-koalisjonen og Houthiene ofte har svært forskjellige versjoner av hver hendelse.

Dagbladet har ikke bekreftede opplysninger om at de to missil-typene har vært brukt av koalisjonen i Jemen, selv om de er montert på Baynunah-korvettene.

- Ikke norsk teknologi

Selv om Norge har stanset eksport av A-materiell direkte til De forente arabiske emirater på grunn av krigføringen, vil norske deler til A-materiell fremdeles kunne ende opp hos partene. Frode Andersen, kommunikasjonssjef i Utenriksdepartementet, forklarer til Dagbladet at det ikke nødvendigvis kreves sluttbrukerdokumentasjon for delleveranser som er en del av samarbeidsavtaler godkjent av norske myndigheter, i dette tilfellet med Frankrike og USA.

Nammo har heller ikke kontroll på hvor missilene de leverer motorer til eksporteres, ifølge Sissel Solum, visepresident for compliance.

- Nammo produserer rakettmotorer etter missilprodusentens spesifikasjoner, og de eier både designet og rettighetene til det samlede missilet. Dette defineres da ikke som norsk teknologi, skriver hun i en e-post til Dagbladet. Hun fortsetter:

- Som en av mange underleverandører som lager deler til en sluttprodusent har vi ingen myndighet til å styre hvor de selger sine produkter. Dette er det det sluttprodusentens nasjonale myndigheter som avgjør. Det blir en umulig situasjon å forholde seg til hvis alle underleverandører skal ha myndighet til å bestemme hvor sluttproduktet kan selges.