- Norske reklamefolk sier nei til mørk hud

Modellmamma Eivor Øvrebø i Team mener at norske reklamefolk bevisst styrer unna modeller som er mørke i huden. - Dette er en uting som vi må få slutt på, sier hun.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Modeller med afrikansk eller asiatisk bakgrunn har store problemer med å få reklamejobber i Norge. Modellmamma Eivor Øvrebø tror problemene ligger i reklamebransjen. Hun karakteriserer bransjen som for feig til å ta et oppgjør med det hun betegner som en uting. Undersøkelser viser nemlig at folk flest ikke er så skeptiske til mørkhudede modeller som reklamefolka tror.

- De tror at nordmenn ikke kan identifisere seg med mennesker som er litt annerledes enn dem selv. Jeg tror ikke at det er slik lenger. Dessuten har bransjen et ansvar for folks holdninger, mener Øvrebø.

Taper penger

Også flere av motebladene medgir at de ikke er flinke nok til å alminneliggjøre mørke modeller. De begrunner sine valg av modeller ut fra at publikum har vanskelig for å identifisere seg med modeller som er ulik dem selv.

- De fleste bladene har pleid å bruke svarte modeller omtrent en gang i året. Mest for samvittighetens skyld, tror jeg. Men de har som oftest gjort det med tap, sier Det Nyes fashion editor, Isabel Watson, til nettstedet Fundamental.net.

- Fenomenet har en naturlig forklaring. I Asia bruker man mest asiatiske modeller, mens i Europa brukes mest europeiske modeller. Det er rett og slett for at forbrukerne skal kunne identifisere seg med modellene, sier moteredaktøren i tenåringsbladet Mag, Dorthe Enger.

Tar selvkritikk

Kreativ leder Pål Tarjei Aasheim i reklamebyrået JBR McCan sier at det kan by på komplikasjoner å bruke mørkhudede modeller. Det fikk hans selskap erfare da de nylig lagde en kampanje med et brudepar der bruden var mørkhudet.

- Meningen var at de skulle se ut som et helt vanlig brudepar i år 2001, men folk begynte å lete etter et ekstra budskap. De trodde det var en grunn til at vi hadde brukt en mørkhudet modell, sier Aasheim.

Han tror bransjen trenger påminnelser om at de er redde for å bruke modeller som er mørke.

- Det er fint at jenter som Faiza forteller om sine erfaringer. Dette må vi lære noe av, sier Aasheim.

Les artikkelen på Fundamental.net her

<B>MODELLMAMMA:</B> Eivor Øvrebø - og noen av hennes modeller.