DELTAR I SØK ETTER SVARTE BOKSER: I neste uke vil det norske skipet «Seabed Worker» delta i søket på Air France-vraket og er spesielt på utkikk etter de svarte boksene. Foto: AFP PHOTO/Evaristo SA/Scanpix
DELTAR I SØK ETTER SVARTE BOKSER: I neste uke vil det norske skipet «Seabed Worker» delta i søket på Air France-vraket og er spesielt på utkikk etter de svarte boksene. Foto: AFP PHOTO/Evaristo SA/ScanpixVis mer

Norske «Seabed Worker» skal delta i Air France-søk

Skal lete etter svarte bokser fra Air France-flyet som i fjor drepte 228 personer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): - Vi tror vi har gode sjanser for å finne vraket, sier Jean-Paul Troadec, som leder den franske havarikommisjonen, Bureau d'Enquêtes et d'Analyses (BEA), til nyhetsbyrået Associated Press.

Neste uke vil de sette i gang et tredje søk etter vrakrester og utstyr som har loggført hva som egentlig skjedde med Air France-flyet som 1. juni fjor drepte 228 personer på Brasils kyst.

Operasjonen vil vare i 30 dager og søndag vil skip som skal delta i søket rette kursen mot Midt-Atlanteren for å søke på havbunnen i et område der de bare har finkjemmet en tiendedel av fra før, ifølge Troadec.

- StolteBlant skipene som deltar i havbunnsøket er det norske «MS Seabed Worker» eid av rederiet Seabed AS. Det 88 meter lange spesialskipet verdt flere hundre millioner kroner er utstyrt med fjernstyrt miniubåt, stor dekkskran, gjennomgående brønn fra dekk til bunn, i tillegg til mye annet avansert spesialutstyr for undervannsarbeider.

KAN STÅ FOR OPPKLARINGEN: Norske «Seabed Worker». Foto: AP Photo/Otavio de Souza/Scanpix
KAN STÅ FOR OPPKLARINGEN: Norske «Seabed Worker». Foto: AP Photo/Otavio de Souza/Scanpix Vis mer

- Vi er stolte av at BEA har valgt oss for denne utfordrende jobben, og at Seabed på denne måten kan bidra til å oppklare denne tragiske ulykken der 228 personer ble drept, sier daglig leder og reder Hans Martin Gravdal i en pressemelding.

- Det er havbunn jeg kan, og det nye skipet kan ta havbunnsjobber helt ned til 4000 meters havdyp, sa Gravdal i et intervju med Bergens Tidende da det ble kjent at rederen ville satse på denne type skip.

Skipet har en overvekt av nordmenn ombord. Mellom 30 og 40 personer jobber om bord på skipet.

HAR FUNNET ENKELTE DELER: Men hoveddelen av flyet eller de svarte boksene er fortsatt ikke funnet. Foto: AFP PHOTO/BRAZILIAN NAVY/SCANPIX
HAR FUNNET ENKELTE DELER: Men hoveddelen av flyet eller de svarte boksene er fortsatt ikke funnet. Foto: AFP PHOTO/BRAZILIAN NAVY/SCANPIX Vis mer

Kan forbli uoppklartDet er sett på som essensielt å finne flyets «svarte bokser»; en datainnsamler som sporer flyets bevegelser og en lydopptaker fra cockpit. De rundt 1000 vrakdelene som allerede er funnet ikke har inneholdt noe konkret informasjon om årsaken til flystyrten.

Uten disse boksene vil etterforskerne trolig aldri finne ut hvorfor flyet fra Rio de Janeiro til Paris fløy rett inn i uværet andre fly på lignende ruter unngikk.

Etterforskingen så langt viser at flyet skal ha vært inntakt da det krasjet i Atlanterhavet, men Jean-Paul Troadec ved den franske havarikommisjonen påpeker at etterforskningen vil være uoppklart dersom de svarte boksene ikke blir funnet.

ESSENSIELT: Jean-Paul Troadec ved den franske havarikommisjonen påpeker at etterforskningen vil være uoppklart dersom de svarte boksene ikke blir funnet. Foto: AFP PHOTO/Evaristo SA/Scanpix
ESSENSIELT: Jean-Paul Troadec ved den franske havarikommisjonen påpeker at etterforskningen vil være uoppklart dersom de svarte boksene ikke blir funnet. Foto: AFP PHOTO/Evaristo SA/Scanpix Vis mer

OptimisterIfølge Troadec ligger vrakdelene trolig på en ujevn og fjellaktig sjøbunn på rundt 4000 meters dyp.

I tillegg til den fjernstyrte miniubåten (ROV) som kan gå helt ned til 4000 meters dyp, vil også BEA stå for annet viktig utstyr. Blant annet vil tre miniubåter av typen REMUS AUV bli brukt. Disse er operert av en amerikansk sjøbunnsinstitusjon og kan gå helt ned til 6000 meters dyp, ifølge pressemeldingen fra Seabed.

- Vi jobber med forskjellige undervannsselskaper for å utføre det vi kaller en undervannsoperasjon, opplyser Gravdal, som betegner mulighetene for å finne flyvraket som gode.

AVANSERT UTSTYR: Her undersøker teknikere den fjernstyrt miniubåten tilhørende «Seabed Worker». Den kan gjøre søk på 4000 meters dyp. Foto:  AFP PHOTO/Evaristo SA/Scanpix
AVANSERT UTSTYR: Her undersøker teknikere den fjernstyrt miniubåten tilhørende «Seabed Worker». Den kan gjøre søk på 4000 meters dyp. Foto: AFP PHOTO/Evaristo SA/Scanpix Vis mer